Vývoj klientských aplikací v Javascriptu
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah |
---|---|---|---|
B0B39KAJ | Z,ZK | 5 | 2P+2C |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra počítačové grafiky a interakce
- Anotace:
-
Předmět se věnuje primárně technologiím pro tvorbu client-side aplikací v prostředí internetu. Absolventům nabídne postupy, s jejichž pomocí lze vytvářet bohatá uživatelská rozhraní pro nejrůznější aplikace a koncová zařízení. Odborníci z praxe absolventy seznámí s konkrétními problémy, s nimiž se potýkali, a se způsoby, jak se s nimi vyrovnat.
- Požadavky:
-
Základní znalost principů HTTP, HTML, CSS a JavaScript
- Osnova přednášek:
-
1. Rekapitulace základních principů. Úvod do HTML5, přehled změn a novinek oproti HTML4 a XHTML.
2. Problematika cross-browser compatibility, značky <audio> a <video>, nové formulářové prvky.
3. Microdata, SVG, AppCache.
4. Úvod do technologie CSS3, novinky ve standardu, selektory.
5. Responsive design / media queries.
6. CSS Transforms, Transitions, Animations. Technologie @font-face, související efekty.
7. JavaScript v detailu, klíčové koncepty: this, new, prototype chain.
8. Ajax, XHR, HTTP, JSON a další transportní formáty.
9. Události, jednovláknové asynchronní zpracování a problémy s ním spojené.
10. HTML5 Canvas, WebGL.
11. Nová JavaScriptová API (storage, file, geolocation, XHR2, Web Workers).
12. Bleeding edge (FlexBox, WebRTC, Web Components).
13. Podle aktuálního zájmu.
14. Rezerva.
- Osnova cvičení:
-
1. Návrh sémantické HTML5 stránky s ohledem na nové HTML značky.
2. Řešení cross-browser compatibility, progressive enhancement, graceful degradation. Techniky ladění chyb a problémů v HTML, CSS a JS v moderních prohlížečích.
3. Sémantická mikrodata a mikroformáty, SVG.
4. Zadání semestrální práce, CSS3 - selektory, font-face, efekty.
5. Průběžný test, návrh stránky pro různé velikosti obrazovek, responsive design, media queries.
6. Další moduly v CSS3: transforms, transitions, animations.
7. Práce s objekty v JavaScriptu, dědičnost, prototype, uzávěry.
8. Komunikace se serverovou stranou: AJAX, JSON, JSONP, problematika použití veřejných API.
9. Pokročilá práce s DOM událostmi, asynchronní zpracování a problematika udržení kontextu.
10. HTML5 Canvas a použití jeho JavaScriptového rozhraní.
11. Příklady využití nových JavaScriptových API (localStorage, File API, Geolocation, XHR2).
12. Průběžný test, práce s experimentálními technologiemi (Web Workers, Web Sockets, Web Components).
13. Prezentace semestrální práce.
14. Zápočet.
- Cíle studia:
-
Absolventi získají praktické znalosti, které jim umožní prostřednictvím webu vizualizovat data, ovládat složité systémy a zajistit kvalitní interakci s uživateli.
- Studijní materiály:
-
Doporučená literatura:
https://developer.mozilla.org/en/docs/Web/JavaScript
Ondřej Žára, JavaScript - Programátorské techniky a webové technologie, Computer Press 2015
David Flanagan, JavaScript - kompletní průvodce. Computer Press 2002
- Poznámka:
- Další informace:
- https://cw.fel.cvut.cz/wiki/courses/b0b39kaj/start
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Softwarové inženýrství a technologie (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Softwarové inženýrství a technologie (povinně volitelný předmět)
- Softwarové inženýrství a technologie - specializace Enterprise systémy (PS)
- Softwarové inženýrství a technologie - specializace Business informatics (povinně volitelný předmět)
- Softwarové inženýrství a technologie - společný 1. ročník (PS, povinně volitelný předmět)