Programování v jazyce Java
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
2376018 | Z | 5 | 3P+2C | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- ústav přístrojové a řídící techniky
- Anotace:
-
Jazyk Java: struktura programu, deklarace funkce a procedur. Standardní procedury, funkce a datové typy. Objekty a třídy Abstraktní datové typy: tabulka, zásobník, LIFO, seznam, strom. Binární strom, AVL strom. Abstraktní operace: vyhledávání, řazení, interpolace, iterace, rekurze, zpětné sledování. Základní řadicí algoritmy. Jednoduché a obousměrně propojené lineární seznamy, stromy. Základy objektově orientovaného programování. Java v grafickém prostředí - formuláře, okna.
- Požadavky:
-
Ke zkoušce jsou předepsány znalosti v rozsahu přednášek.
Na cvičení studenti obdrží zadání 3 příkladů k vypracování.
- Osnova přednášek:
-
1. Základní syntaxe, (jednoduché neboli primitivní) proměnné, příkazy, vypisování textů a hodnot.
2. Pole, řetězce, vestavěné funkce, vstup z konzole, cyklus „for“.
3. Třídy, instance tříd (objekty). Statické a dynamické proměnné. Constructor.
4. Procedury a funkce. Interpolace, iterace, rekurze. Cykly, vstup ze souboru.
5. Abstraktní datové typy v polích: tabulka, zásobník, (kruhová) fronta.
6. Princip dynamické struktury – struktura objektů, ukazatele, propojené seznamy.
7. Stromy.
8. Řadicí algoritmy – teorie. Bublina. Největší hodnota. Ostatní O(n²).
9. Řadicí algoritmy – Quicksort. Medián. Heapsort, Mergesort. Bucket sort. Stabilita, paměťová náročnost algoritmů.
10. Principy OOP – dědičnost, zapouzdření, polymorfie. Události. Výjimky a zprávy.
11. Grafické prostředí, vytvoření aplikace s okny a formuláři.
12. Grafické prostředí, FXML. Scenebuilder.
13. Java animace. Grafy v Javě.
- Osnova cvičení:
-
Spouštění programů v učebně, konta a zadání úloh
Jednoduchý program
Číselné proměnné
Podmíněný příkaz. Timer.
Pole, cyklus, konstanty (i typované)
Texty, opendialog, a ...
Cykly, náhodné proměnné, třídění.
Druhé okno programu, další komponenty.
OnMouseMove, Canvas.
Canvas - psaní textů, obdélníky, graf funkce.
Tisk z programů v prostředí Java.
Dynamické datové struktury. Úspora místa, zásobník, fronta, řetěz, tabulka, strom.
- Cíle studia:
- Studijní materiály:
-
1. Kokeš, Josef: Algoritmy pro inženýrskou informatiku. Skriptum ČVUT, 2006
2. Wirth, N.: Algoritmy a struktúry údajov, ALFA, Bratislava 1981.
3. Cormen, Leiserson, Rivest, Stein: Introduction to Algorithms (standardní VŠ učebnice v USA, vyšla ve 45 vydáních)
4. Wroblewski, Piotr: Algoritmy. Computer Press, Brno, 2004
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: