Marketing zdravotnických zařízení
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
17PMBMKZ | Z,ZK | 4 | 2P+2C | česky |
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra biomedicínské techniky
- Anotace:
-
Základní pojmy marketingu; specifika zdravotnického trhu. Postavení marketingu ve zdravotnictví, tři pozice marketingu marketing zdravotnických služeb, marketing zdravotnické techniky a marketing nákupu ve zdravotnickém zařízení. Důraz je kladen na koncepci produktu/služby, jeho kvality jako nejdůležitějšího faktoru konkurenceschopnosti a základních znalostí exportních a importních aktivit se zaměřením na specifika marketingu a obchodu se zdravotnickou technikou. Součástí předmětu je prezentace praktických příkladů z firem zabývajících zdravotnickou technikou v ČR a cvičení na konkrétních situacích. Analýza: vnitřní analýza, analýza vnějšího prostředí, analýza konkurence na trhu se zdravotnickou technikou. Specifika marketingu služeb. Jak přistupovat k marketingovému mixu ve zdravotnictví. Cena: stanovení ceny, struktura ceny. Komunikační mix ve zdravotnictví. Předmět vychází z obecné teorie marketingu, popisuje jednotlivé prvky marketingového mixu, rozebírá marketingové strategie a aplikuje je na podmínky poskytování zdravotnických služeb. V každé ze třech rozebíraných pozic se studenti seznamují s praktickými postupy využití marketingu.
- Požadavky:
-
Podmínky udělení zápočtu jsou následující:
1.Aktivní účast na seminářích (maximálně 2 absence)
2.Povinná účast na přednáškách s externími vyučujícími (info předem)
Podmínky zkoušky
Celkem má student možnost získat max 100 bodů, přičemž:
- 30 bodů lze získat z aktivit na seminářích
a
- 70 bodů lze získat ze souhrnného testu ve 14 týdnu semestru
Celková známka je udělena dle platné stupnice ECTS
- Osnova přednášek:
-
1. Marketing produktu vs. marketing služeb - možnosti marketingu ve zdravotnictví, principy tržního mechanismu ve zdravotnictví, poptávka a nabídka zdravotnických služeb, marketingové koncepce
2. Strategický marketing - tržní matrix, SWOT, trendová analýza, KFS, Benchmarking, Hodnocení konkurentů
3. Marketingový informační systém, Marketingový mix ve zdravotnictví - Produkt
- specifika marketingového mixu ve zdravotnictví, produkt jako hodnota pro klienta, životní cyklus výrobku,
4. Marketingový mix ve zdravotnictví - Místo, Cena
- poskytování služby, řízení nákladů a jeho hodnoty cena jako náklady klienta, specifika cenové koncepce ve zdravotnictví, současné problémy cenotvorby zdravotnických prostředků
5. Segmentace zákazníků
- přístupy v tržní segmentaci (behaviorální, AIO, psychografické proměnné)
6. Marketingový mix ve zdravotnictví - Propagace
- reklama, PR, přímý marketing, tisková zpráva, zájmové skupiny
7. Provádění marketingových analýz
- BCG matice, TOWS, další marketingové strategie
8. Public Relations
- Veřejné mínění, Publicita, Corporate Identity, CSR, Image, Zainteresované strany
9. Marketingový výzkum
-kvalitativní a kvantitativní výzkumné techniky,
10. Online marketing
- internetová optimalizace, bannery, google analytics, požadavky na web, PPC, affiliate mkt
11. Positioning - značková politika
-positioning - strategie, přístup USP, ESP,
-značka, rozvoj značky
12.Marketing zdravotnických prostředků
- strategie a marketingové nástroje výrobců zdravotnické techniky, regulace trhu, příprava produktů pro uvedení na trh, klíčové faktory úspěšnosti zdravotnických prostředků na trhu,
principy distribuce a cen na trhu zdravotnictví, cenotvorba zdravotnických prostředků
13. Marketingový plán
14. Nové formy marketingu
- Osnova cvičení:
-
1. seminář - Organizace cvičení, SWOT analýza, hodnocení konkurentů
- úvod, systém hodnocení
- seznámení s bodovým systémem
- diskuse na téma: „marketing ve veřejném zdravotnictví“
- produktový MKT vs služby
- zpracování SWOT analýzy na konkrétní produkt ve zdravotnictví - případová studie
3. seminář - Marketingový mix - produkt, místo, cena
- Značková politika, analýza silných a slabých stránek, pozitivní a negativní příklady ve zdravotnictví
- Faktory ovlivňující cenu služby/produktu
- Distribuční cesty - případová studie Tena Man
3. seminář - Tržní segmentace, Marketingový mix - propagace
- Princip STP
- AIO
- Segmentační techniky, positioning
- PR, reklama
- Stakeholders management - případová studie Tena Man
4. seminář - Marketingový mix - propagace
- Tisková zpráva - Případová studie - dobrá a špatná tisková zpráva
- Případová studie BCG
5. seminář - Stakeholders management
- analýza zainteresovaných stran - případová studie
6. seminář - Online MKT
- analýza nástrojů online marketingu vybraného ZZ- případová studie
- nové formy marketingu (guerilla, buzz marketing, viral)
7. seminář - opakování základních pojmů, ekonomické souvislosti s marketingem
- Výroční zpráva jako marketingový nástroj
- Cíle studia:
-
Cílem predmetu je seznámit studenty se základy marketingu zdravotnického zarízení a zdravotnické techniky a jeho jednotlivymi disciplínami. Duraz je kladen na koncepci produktu, jeho kvality jako nejdulezitejsího faktoru konkurenceschopnosti. Predmet vychází z obecné teorie marketingu, popisuje jednotlivé prvky marketingového mixu, rozebírá marketingové strategie a aplikuje je na podmínky poskytování sluzeb. V cásti cvicení si studenti vyzkousí tymovou práci, která je vzdy smerována prímo k poskytovatelum zdravotní nebo sociální péce nebo do prostredí firem podnikajících ve zdravotnictví.
- Studijní materiály:
-
[1] KOTLER, P.: Marketing management. 10. rozsírené vydání. Grada Publishing, Praha 2001. ISBN: 80-247-0016-6
[2] VASTIKOVA, M.: Marketing sluzeb efektivne a moderne; Grada Publishing, Praha 2008.
[3] EXNER,L.; RAITER, T.; STEJSKALOVA, D.: Strategicky marketing zdravotnickych zarízení; Professional Publishing; Praha, 2005.
[4] KOTLER, P., ARMSTRONG, G.: Marketing. Praha: Grada, 2003. ISBN: 80-247-0513-3
[5] KAMRAN, K.: Proč už neplatí tradiční marketing, Brno: Computer Press 2007
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: