Kognitivní věda
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
2376011 | Z | 2 | 0P+2C | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- ústav přístrojové a řídící techniky
- Anotace:
-
Studenti se seznámí s novým vědním oborem. Kognitivní věda v sobě integruje poznatky z různých oborů lidské činnosti se společným tématem, kterým je poznání. K tématu poznání přistupuje kognitivní věda komplexně a v maximální možné míře obecnosti, nikoliv jen z úzkého pohledu jednotlivých vědních disciplín, které mají k tématu poznání (a specielně lidského poznání) co říci. Jednotlivé vědy, které se obvykle vyjadřují k problematice poznání (tedy kognice) jsou filosofie (zabývající se poznáním jako takovým), neurovědy (jak funguje poznání z hlediska medicínského), psychologie (psychologické modely poznávacích procesů), lingvistika (jazykově zprostředkované poznání), kulturní antropologie (kulturní kontext poznání) a umělá inteligence a počítačové vědy (zabývající se funkčními modely poznávacích procesů).
- Požadavky:
- Osnova přednášek:
-
1.Vznik a vymezení kognitivní vědy.
2.Úvod do filosofie
3.Neurovědy - neuroanatomie a neurofyziologie mozku.
4.Neuropsychologie - neurologický podklad základních duševních funkcí
5.Kognitivní psychologie
6.Psychologie
7.Kulturní a sociální antropologie
8.Lingvistika
9.Logika
10.Umělá inteligence
11.Inteligentní robotika
12.Vybrané filosofické otázky
13.Radikální konstruktivismus jako nové paradigma vědy.
- Osnova cvičení:
-
1.Vznik a vymezení kognitivní vědy.
2.Úvod do filosofie
Co je to filosofie a její stručné dějiny.
3.Neurovědy - neuroanatomie a neurofyziologie mozku.
Organizace CNS, cytoarchitektonická mapa mozku (K. Brodman), funkční specializace hemisfér.
4.Neuropsychologie - neurologický podklad základních duševních funkcí
Senzorika, motororika, emoce, motivace, paměť, řeč atp.
5.Kognitivní psychologie
Kognitivní funkce (čití, vnímání, pozornost, představivost, myšlení, paměť)
6.Psychologie
Jednotlivé disciplíny a vybrané poznatky aplikovatelné v kognitivní vědě.
7.Kulturní a sociální antropologie
Kultura a její vymezní, společnost, společenské normy, srovnání různých kultur.
8.Lingvistika
Základní poznatky jazykovědy: langue/parole (F. de Saussure) I-jazyk/E-jazyk (N. Chomsky), systém/proces (L. Hjelmslev), mluvní akty (J. Austin), gramatiky (valenční, transformační).
9.Logika
Rozdělení logiky a její stručný vývoj. Logika jako gnoseologie. Logika výroková a subjekt predikátová. Netradiční a neklasické logiky - temporální, modální, normativní, tříhodnotová, fuzzy logika. Transparentní intenzionální logika jako metalogika.
10.Umělá inteligence
Základní přístupy, disciplíny a směry v umělé inteligenci.
11.Inteligentní robotika
12.Vybrané filosofické otázky
Filosofie vztahu technika / kultura / příroda a filosofie vztahu mysli a těla (mind body problem).
13.Radikální konstruktivismus jako nové paradigma vědy.
Radikální konstruktivismus je filosofický gnoseologický směr postulovaný H. Maturanou, který navazuje na koncepty postmoderny, relativity a kybernetických a dynamických systémů - vzdává se však objektivismu minulé epochy.
- Cíle studia:
-
Studenti se seznámí s různými pojetími poznání s aplikací jak v počítačových vědách (pro simulaci poznávacích funkcí), tak i v osobním životě (pro reflexi vlastního a společensky uznávaného způsobu poznávání reality, jeho omezení atp.)
- Studijní materiály:
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: