Cybernetics and Artificial Intelligence
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
AE3B33KUI | Z,ZK | 5 | 2P+2C | anglicky |
- Vztahy:
- Předmět AE3B33KUI může při kontrole studijních plánů nahradit předmět A3B33KUI
- Předmět AE3B33KUI nesmí být zapsán, je-li v témže semestru zapsán anebo již dříve absolvován předmět A3B33KUI (vztah je symetrický)
- Předmět AE3B33KUI nesmí být zapsán, je-li v témže semestru zapsán anebo již dříve absolvován předmět BE5B33KUI (vztah je symetrický)
- Předmět AE3B33KUI nesmí být zapsán, je-li v témže semestru zapsán anebo již dříve absolvován předmět B3B33KUI (vztah je symetrický)
- Předmět AE3B33KUI nesmí být zapsán, je-li v témže semestru zapsán anebo již dříve absolvován předmět A3B33KUI (vztah je symetrický)
- Předmět AE3B33KUI může být splněn v zastoupení předmětem BE5B33KUI
- Předmět AE3B33KUI nesmí být zapsán, je-li v témže semestru zapsán anebo již dříve absolvován předmět BE5B33KUI (vztah je symetrický)
- Předmět AE3B33KUI nesmí být zapsán, je-li v témže semestru zapsán anebo již dříve absolvován předmět B3B33KUI (vztah je symetrický)
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra kybernetiky
- Anotace:
-
The course will enable students to understand the basic concepts, goals and methods of cybernetics and artificial intelligence, and align some individual topics studied in the bachelor stage into the more profound context of the study program. The syllabus contains topics concerned with general aspects of systems and information theory, problem solving and state space search principles, elements of game theory, knowledge and expert systems, elements of decision theory, recognition and machine learning. The most important feature of the course is its unifying conceptual approach to many, at first sight diverse, components of cybernetics and aritifical intelligence.
Výsledek studentské ankety předmětu je zde: http://www.fel.cvut.cz/anketa/aktualni/courses/AE3B33KUI
- Požadavky:
- Osnova přednášek:
-
Introduction to cybernetics, systems and models
Elements of general systems theory
Information, entropy, information transmission, coding - a cybernetic view
Algorithmic entropy, decidability
Problem solving, the resolution principle
Search algorithms, stochastic search
Game theory, two-player games
Knowledge representation, semantic networks, production systems, frames and scenarios
Expert systems, their architecture, uncertain information processing models
Decision and classification principles, Bayesian decision making, attributes, attribute space, recognition, cluster analysis
Structural recognition, relations to machine perception and image/scene analysis
Neural networks and their training, genetic and evolutionary algorithms
Machine learning
Applications (if timetable allows)
- Osnova cvičení:
-
1. - 2. Cybernetic systems lab showcase
2. - 4. Seminar: Probability and entropy
3. - 4. Computer lab: System models
5. - 6. Seminar: Information transmission
5. - 6. Computer lab: Compression algorithms
6. - 10. Seminar: Search
7. - 10. Computer lab: Search
8. - 12. Seminar: Decision making, classification, recognition
9. - 12. Computer lab: Expert systems
10. - 13. Seminar with computer simulation: Evolutionary algorithms, neural networks
11. - 14. Machine learning, class credits
- Cíle studia:
-
The course will enable students to understand the basic
concepts, goals and methods of cybernetics and artificial
intelligence, and align some individual topics studied in
the bachelor stage into the more profound context of the
study program.
- Studijní materiály:
-
Nilsson, N. N.: Artificial Intelligence: A New Synthesis. Morgan Kaufmann Publ. San Francisco, 1998
- Poznámka:
-
Rozsah výuky v kombinované formě studia: 14p+6c
- Další informace:
- http://cw.felk.cvut.cz/doku.php/courses/ae3b33kui/start
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: