Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2023/2024
UPOZORNĚNÍ: Jsou dostupné studijní plány pro následující akademický rok.

Architektury softwarových systémů

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
AD4B77ASS Z,ZK 6 14KP+6KC česky
Garant předmětu:
Přednášející:
Cvičící:
Předmět zajišťuje:
katedra počítačů
Anotace:

Cílem předmětu je poskytnout studentům základní orientaci v technikách návrhu složitých informačních systémů, se zaměřením na metody distribuce. Ačkoliv předmět prezentuje i jednotlivé technologie, důraz bude kladen na pochopení obecně platných zásad.

Výsledek studentské ankety předmětu je zde: http://www.fel.cvut.cz/anketa/aktualni/courses/A4B77ASS

Požadavky:

Programování 1+2, Operační systémy a sítě

Osnova přednášek:

01. [MR] Uvod: Architektury softwarových systému, komponentové a distribuované architektury

02. [DS] Koncepce jazyků na bázi virtualního stroje, srovnáni s jinými jazyky, přehled výhod a nevýhod; kompilace, decompilery, obfuscatory, classloaders, reflektivní operace

03. [DS] Vybrané návrhové vzory (design patterns)

04. [MR] Design patterns pro distribuované systémy

05. [DS] Vlákna, synchronizace, atomické typy, non-blocking algoritmy

06. [MR] RMI - architektura, podpůrné komponenty, vzdálená invokace, komunikace mezi procesy

07. [DS] Streamy, vstupní/výstupní operace, s흻ová komunikace, serializace, externalizace

08. [MR] Komponentové modely, Distribuované komponenty, CORBA

09. [MR] Vyhledávání služeb, dynamická kompozice, Redundance, design vysoce spolehlivých systémů

10. [DS] Datové struktury - primitiva, pole; memory management s garbage collectorem

11. [MR] Webové služby, service-oriented architectures

12. [MR] Architektury pro service oriented architectures

13. [DS] Asynchronní architektury, producer-consumer model

14. [DS] Agentní a multiagentní systémy

Osnova cvičení:

1. Úloha 1: Od designu k implementaci design patterns

2. Úloha 1: Od designu k implementaci design patterns

3. Úloha 2: Distribuovaná invokace, komunikace mezi procesy

4. Úloha 2: Distribuovaná invokace, komunikace mezi procesy

5. Úloha 3: Signalizace a redundance

6. Úloha 3: Signalizace a redundance

7. Úloha 4: CORBA, heterogenní systémy

8. Úloha 4: CORBA, heterogenní systémy

9. Úloha 4: CORBA, heterogenní systémy

10. Úloha 5: Webové služby, vzdálená invokace služeb

11. Úloha 5: Webové služby, vzdálená invokace služeb

12. Úloha 6: Asynchronní události, agenti a aktivní objekty

13. Úloha 6: Asynchronní události, agenti a aktivní objekty

14. Rezerva

Cíle studia:

Cílem předmětu je seznámit studenty se standardními postupy softwarového vývoje a aplikovat tyto postupy na vývoj distribuovaných a výkonných řešení v jazyce Java.

Studijní materiály:

F. Buschmann, R. Meunier, H. Rohnert, P.Sommerlad, M. Stal: Pattern-Oriented Software Architecture: A System of Patterns, John Wiley and Sons Ltd, Chichester, UK, 1996

Douglas C. Schmidt, Michael Stal, Hans Rohnert and Frank Buschmann: Pattern-Oriented Software Architecture: Patterns for Concurrent and Networked Objects, Wiley, 2000

Munindar P. Singh and Michael N. Huhns: Service-Oriented Computing, Semantics, Processes, Agents, John Wiley & Sons, Ltd., 2005

Poznámka:

Rozsah výuky v kombinované formě studia: 14p+6c

Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 27. 3. 2024
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet1202106.html