Filosofické otázky vědy
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
2383014 | Z | 2 | 1P+1C | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- ústav řízení a ekonomiky podniku
- Anotace:
-
Souvislosti, vývoj a proměny vědy v moderní době. Na čem se zakládá „západní“ věda, její souvislosti.
Cílem předmětu ovšem nejsou jen všestrannější „informace“ o člověku a jeho uplatnění v životě.
Druhým základním cílem je další rozvinutí myšlenkových a komunikačních schopnosti studentů, schopnost kritického myšlení a samostatné argumentace.
- Požadavky:
-
Požadavky na udělení zápočtu: docházka, aktivní účast, diskuse k přednáškám nebo samostatná prezentace ústní či písemná.
- Osnova přednášek:
-
1.Filosofie vědy, její hlavní otázky a problémy.
2.Racionalita a kauzalita, racionalita a empiričnost.
3.Metody ve vědy, jejich přednosti a omezení. Pozitivismus ve vědě.
4.Problém axiomů. Logika jako myšlenkový nástroj vědy. Proměny logiky.
5.Objevování jako součinnost logiky, znalostí, imaginace a intuice.
6.Co je vědecké „paradigma“. Vývoj vědy jako střetávání paradigmat.
7.Přechod k pravděpodobnostním modelům.
8.Podněty kvantové teorie.
9.Teorie tzv. deterministického chaosu.
10.Vztah části a celku v přírodě. Princip holografie jako celkové teorie.
11.Problémy kolem evoluce jako příklad důsledků teorie mimo vědu.
12.Mimovědní souvislosti vědy: věda a etika, věda a víta.
13.Věda a pokrok. Vyřeší věda vše?
- Osnova cvičení:
-
1.Hlavní problémy filosofie vědy.
2.Racionalita, kauzalita, empiričnost.
3.Problémy pozitivismu ve vědě.
4.Problém axiomů. Logika a její proměny.
5.Objevování jako součinnost logiky, znalostí, imaginace a intuice.
6.Co je vědecké „paradigma“.
7.Přechod k pravděpodobnostním modelům.
8.Podněty kvantové teorie.
9.Teorie tzv. deterministického chaosu.
10.Princip holografie jako celkové teorie.
11.Problémy kolem evoluce.
12.Věda a etika, věda a víra.
13.Věda a pokrok. Vyřeší věda vše?
- Cíle studia:
- Studijní materiály:
-
Adamová L., Dudák V., Ventura V.: Základy filosofie, etiky, Fortuna, Praha 1995
2) Bohm D.: Rozvíjení významu, Unitaria, Praha 1992
3) Capra F.: Tao fyziky, Gardenia, Bratislava 1992
4) Coveney, P. a Highfield, R.: Mezi chaosem a řádem, MF, Praha
5) Einstein, A.: Jak vidím svět, Z mých pozdějších let, LN, Praha 1993, 1995
6) Hawking, S. W.: Stručná historie času, MF, Praha 1991
7) Heisenberg W.: Část a celek, Votobia, Olomouc 1996
8) Jak se věci mají (Průvodce myšlenkami moderní vědy), Archa, Bratislava 1996
9) Punčochář M.: Nedaleko nekonečna, Academia, Praha 2004
10) Sheldrake R.: Sedm experimentů, Praha 2004
časopisy Vesmír, 21. století
- Poznámka:
-
Filosofické otázky vědy
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: