Zobrazování výsledků počítačovou vizualizací
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
17BPZVP | KZ | 3 | 2+2 | česky |
- Přednášející:
- Marcel Jiřina (gar.), Zoltán Szabó
- Cvičící:
- Marcel Jiřina (gar.), Vladimír Kokh, Radim Krupička, Zoltán Szabó
- Předmět zajišťuje:
- katedra biomedicínské informatiky
- Anotace:
-
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními metodami zobrazování obecně mnohodimenzionálních dat tak, aby dávaly pozorovateli představu o uspořádání dat v prostoru a současně zohledňovaly významné charakteristiky, které se v datech nachází. Předmět se zaměřuje na předzpracování dat pro vlastní vizualizaci, přičemž jsou využívány vybrané metody statistické analýzy. Součástí předmětu jsou i vybrané algoritmy počítačové grafiky, které seznamují se samotnými grafickými metodami znázornění dat na počítači.
- Požadavky:
-
Záladní znalosti lineární algebry a diferenciálního počtu
Základy práce s počítačem a algoritmizací úloh
- Osnova přednášek:
-
Základní algoritmy grafického modelování dvourozměrných a trojrozměrných dat.
Rastrová a vektorová grafika.
Vizualizace dat a multimediálních systémů.
Vstupní a výstupní zařízení. HW prostředky počítačové grafiky.
Reprezentace objektu a datové struktury, datové formáty.
Konstrukce křivek a ploch. Konstrukce vrstevnic a izoploch. Spline křivky a plochy. Geometrické transformace.
Metody promítání.
Princip stereoskopického vnímání. Problém viditelnosti. Metody osvětlení a stínování. Plošné a objemové textury.
Principy metod ray casting, ray tracing, radiační metody.
Grafické SW. Vykreslování v reálném čase.
- Osnova cvičení:
-
Základní algoritmy grafického modelování dvourozměrných a trojrozměrných dat.
Rastrová a vektorová grafika.
Vizualizace dat a multimediálních systémů.
Vstupní a výstupní zařízení. HW prostředky počítačové grafiky.
Reprezentace objektu a datové struktury, datové formáty.
Konstrukce křivek a ploch. Konstrukce vrstevnic a izoploch. Spline křivky a plochy. Geometrické transformace.
Metody promítání.
Princip stereoskopického vnímání. Problém viditelnosti. Metody osvětlení a stínování. Plošné a objemové textury.
Principy metod ray casting, ray tracing, radiační metody.
Grafické SW. Vykreslování v reálném čase.
- Cíle studia:
-
Seznámit studenty
- s možnostmi zpracování mnohodimenzionálních dat, s výpočty příznaků, s možnostmi redukce prostoru, transformacemi apod.
- s metodami počítačové grafiky, zejména se základními grafickými elementy a prvky počítačové grafiky, s barvami a s metodami promítání
- s vizualizací dat při maximálním zachování informace, která se nachází ve zdrojových datech
- Studijní materiály:
-
[1]Tůma T.: Počítačová grafika a design : průvodce začínajícího grafika , Brno: Computer Press, 2007
[2]Navrátil P.: Počítačová grafika a multimédia, Kralice na Hané: Computer Media, 2007
[3]Hudec B., Felkel P.: Základy počítačové grafiky, Praha: Nakladatelství ČVUT, 2007
[4]Horová I.: 3D modelování a vizualizace v AutoCADu : [pro verze 2006, 2005 a 2004], Brno: Computer Press, 2006
[5]Skala V.: Algoritmy počítačové grafiky 1-3. Plzeň : Západočeská univerzita, 1992
[6]Langetepe E., Zachmann G.: Geometric data structures for computer graphics, Wellesley: A K Peters, c2006
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2011/2012:
- Rozvrh není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2011/2012:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Bakalářský studijní obor Plánování a řízení krizových situací - prezenční (povinně volitelný předmět)
- Bakalářský stud. obor Plánování a řízení krizových situací,zaměření Bezp. a krizový management (povinně volitelný předmět)