Logo ČVUT
Loading...
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2011/2012

Zobrazování výsledků počítačovou vizualizací

Přihlášení do KOSu pro zápis předmětu Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
17BPZVP KZ 3 2+2 česky
Přednášející:
Marcel Jiřina (gar.), Zoltán Szabó
Cvičící:
Marcel Jiřina (gar.), Vladimír Kokh, Radim Krupička, Zoltán Szabó
Předmět zajišťuje:
katedra biomedicínské informatiky
Anotace:

Cílem předmětu je seznámit studenty se základními metodami zobrazování obecně mnohodimenzionálních dat tak, aby dávaly pozorovateli představu o uspořádání dat v prostoru a současně zohledňovaly významné charakteristiky, které se v datech nachází. Předmět se zaměřuje na předzpracování dat pro vlastní vizualizaci, přičemž jsou využívány vybrané metody statistické analýzy. Součástí předmětu jsou i vybrané algoritmy počítačové grafiky, které seznamují se samotnými grafickými metodami znázornění dat na počítači.

Požadavky:

Záladní znalosti lineární algebry a diferenciálního počtu

Základy práce s počítačem a algoritmizací úloh

Osnova přednášek:

Základní algoritmy grafického modelování dvourozměrných a trojrozměrných dat.

Rastrová a vektorová grafika.

Vizualizace dat a multimediálních systémů.

Vstupní a výstupní zařízení. HW prostředky počítačové grafiky.

Reprezentace objektu a datové struktury, datové formáty.

Konstrukce křivek a ploch. Konstrukce vrstevnic a izoploch. Spline křivky a plochy. Geometrické transformace.

Metody promítání.

Princip stereoskopického vnímání. Problém viditelnosti. Metody osvětlení a stínování. Plošné a objemové textury.

Principy metod ray casting, ray tracing, radiační metody.

Grafické SW. Vykreslování v reálném čase.

Osnova cvičení:

Základní algoritmy grafického modelování dvourozměrných a trojrozměrných dat.

Rastrová a vektorová grafika.

Vizualizace dat a multimediálních systémů.

Vstupní a výstupní zařízení. HW prostředky počítačové grafiky.

Reprezentace objektu a datové struktury, datové formáty.

Konstrukce křivek a ploch. Konstrukce vrstevnic a izoploch. Spline křivky a plochy. Geometrické transformace.

Metody promítání.

Princip stereoskopického vnímání. Problém viditelnosti. Metody osvětlení a stínování. Plošné a objemové textury.

Principy metod ray casting, ray tracing, radiační metody.

Grafické SW. Vykreslování v reálném čase.

Cíle studia:

Seznámit studenty

- s možnostmi zpracování mnohodimenzionálních dat, s výpočty příznaků, s možnostmi redukce prostoru, transformacemi apod.

- s metodami počítačové grafiky, zejména se základními grafickými elementy a prvky počítačové grafiky, s barvami a s metodami promítání

- s vizualizací dat při maximálním zachování informace, která se nachází ve zdrojových datech

Studijní materiály:

[1]Tůma T.: Počítačová grafika a design : průvodce začínajícího grafika , Brno: Computer Press, 2007

[2]Navrátil P.: Počítačová grafika a multimédia, Kralice na Hané: Computer Media, 2007

[3]Hudec B., Felkel P.: Základy počítačové grafiky, Praha: Nakladatelství ČVUT, 2007

[4]Horová I.: 3D modelování a vizualizace v AutoCADu : [pro verze 2006, 2005 a 2004], Brno: Computer Press, 2006

[5]Skala V.: Algoritmy počítačové grafiky 1-3. Plzeň : Západočeská univerzita, 1992

[6]Langetepe E., Zachmann G.: Geometric data structures for computer graphics, Wellesley: A K Peters, c2006

Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2011/2012:
Rozvrh není připraven
Rozvrh na letní semestr 2011/2012:
Rozvrh není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 9. 7. 2012
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet1556306.html