Logo ČVUT
Loading...
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2011/2012

Teorie ošetřovatelství a ošetřovatelské postupy I.

Přihlášení do KOSu pro zápis předmětu Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
17BZTOP1 Z 3 2+1 česky
Přednášející:
Martina Šliková (gar.)
Cvičící:
Martina Šliková (gar.), Lucia Lukacková
Předmět zajišťuje:
katedra lékařských a humanitních oborů
Anotace:

Předmět je koncipován teoreticko-praktický a je orientován na aktivní získávání znalostí, vědomostí, dovedností a pracovních návyků nezbytných k ošetřování nemocných nejen v nemocniční, ale i přednemocniční praxi. Systémově vymezuje ošetřovatelství jako samostatnou moderní vědní disciplínu, s vlastní filozofií, hodnotovým systémem, předmětem zkoumání, teoretickými modely, standardní terminologií, klasifikačními systémy a metodologií. Seznamuje s historickým vývojem ošetřovatelství, s multikulturní dimenzí oboru a se současnými trendy vývoje, které souvisí se zvyšováním efektivity zdravotnických systémů. Předmět je zároveň orientován na aktivní získávání vědomostí, dovedností, návyků a pracovních stereotypů nezbytných k ošetřování nemocných všech věkových kategorií v nemocniční péči.

Požadavky:

Zápočet: 90% účast na cvičeních

Vypracování seminární práce na téma ošetřovatelské problematiky v rozsahu minim. 5 stran, prezentace a obhajoba práce v rámci cvičení.

Témata budou zadána v úvodní hodině cvičení.

Úspěšné absolvování písemného testu. Test obsahuje 20 otázek. Za každou správně zodpovězenou otázku je možné získat 5 bodů. Otázky jsou nabízeny s možnými variantami odpovědí (a-d, 1 a více odpovědí může být správných). Testový výsledek méně než 50 bodů je hodnocen jako nedostatečný.

Osnova přednášek:

1.týden Ošetřovatelství jako vědní obor, filozofie ošetřovatelství, změny a trendy ve vývoji.

2.týden Historie medicíny a ošetřovatelství.

3.týden Historie vzdělávání nelékařů. Národní a mezinárodní profesní organizace v ošetřovatelství.

4.týden Kompetence a náplň práce zdravotnického záchranáře, postavení nelékaře v multidisciplinárním týmu.

5.týden Metaparadigma a paradigma ošetřovatelství.

6.týden Hierarchie lidských potřeb v oblasti péče.

7.týden Ošetřovatelský proces, ošetřovatelská anamnéza.

8.týden Ošetřovatelský proces, ošetřovatelská diagnostika, realizace a hodnocení oše péče.

9.týden Ošetřovatelské modely a jejich aplikace v ošetřovatelském procesu.

10.týden Ošetřovatelské modely a jejich aplikace v ošetřovatelském procesu.

11.týden Multikulturní společnost, teorie a modely multikulturního ošetřovatelství, aplikace do praxe.

12.týden Výzkum v ošetřovatelství.

13.týden Prevence nozokomiálních nákaz, bariérový systém ošetřovatelské péče na lůžkových odděleních.

14.týden Zdravotnická dokumentace, vedení zdravotnické dokumentace.

Osnova cvičení:

1.týden Ošetřovatelství jako vědní obor, filozofie ošetřovatelství, změny a trendy ve vývoji.

2.týden Historie medicíny a ošetřovatelství.

3.týden Historie vzdělávání nelékařů. Národní a mezinárodní profesní organizace v ošetřovatelství.

4.týden Kompetence a náplň práce zdravotnického záchranáře, postavení nelékaře v multidisciplinárním týmu.

5.týden Metaparadigma a paradigma ošetřovatelství.

6.týden Hierarchie lidských potřeb v oblasti péče.

7.týden Ošetřovatelský proces, ošetřovatelská anamnéza.

8.týden Ošetřovatelský proces, ošetřovatelská diagnostika, realizace a hodnocení oše péče.

9.týden Ošetřovatelské modely a jejich aplikace v ošetřovatelském procesu.

10.týden Ošetřovatelské modely a jejich aplikace v ošetřovatelském procesu.

11.týden Multikulturní společnost, teorie a modely multikulturního ošetřovatelství, aplikace do praxe.

12.týden Výzkum v ošetřovatelství.

13.týden Prevence nozokomiálních nákaz, bariérový systém ošetřovatelské péče na lůžkových odděleních.

14.týden Zdravotnická dokumentace, vedení zdravotnické dokumentace

Cíle studia:

Cílem předmětu je seznámit studenty s historickým vývojem ošetřovatelství, s multikulturní dimenzí oboru a se současnými trendy vývoje, které souvisí se zvyšováním efektivity zdravotnických systémů.

Předmět je zároveň orientován na aktivní získávání vědomostí, dovedností, návyků a pracovních stereotypů nezbytných k ošetřování nemocných všech věkových kategorií v nemocniční péči.

Studijní materiály:

[1] MASTILIAKOVÁ, D.: Úvod do oboru ošetřovatelství 1., 2., Systémový přístup. Praha: Karolinum UK, 2001.

[2] MIKŠOVÁ, Z., FRAŇKOVÁ, M., HERNOVÁ, R.: Kapitoly z ošetřovatelské péče I. Praha: Grada, 2005.

[3] MIKŠOVÁ, Z., FRAŇKOVÁ, M., HERNOVÁ, R.: Kapitoly z ošetřovatelské péče II. Praha: Grada, 2006.

Doporučená literatura:

[1] MAĎAR, R., PODSTATNÁ, R., ŘEHOŘOVÁ, J.: Prevence nozokomiálních nákaz v klinické praxi. Praha: Grada, 2006

[2] NEJEDLÁ, M.: Fyzikální vyšetření pro sestry. Praha: Grada, 2005.

[3] ŠIMÁNKOVÁ, M., HUŠKOVÁ, M., MATOUŠOVI, K.: Základy ošetřovatelství pro studující lékařských fakult I a II. díl. Praha: Karolinum, 2005.

[4] VOKURKA, S. a kol.: Ošetřovatelské problémy a zásady hemoterapie. Praha: Galén, 2005.

Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2011/2012:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost KL:B-616
Šliková M.
10:00–11:50
LICHÝ TÝDEN

(přednášková par. 1
paralelka 101)

Kladno FBMI
Učebna
St
místnost KL:C-4
Šliková M.
12:00–13:50
(přednášková par. 1)
Kladno FBMI
Malý sál
místnost KL:B-703
Lukačková L.
14:00–15:50
LICHÝ TÝDEN

(přednášková par. 1
paralelka 102)

Kladno FBMI
Učebna ošetřovatelství
místnost KL:B-703
Lukačková L.
14:00–15:50
SUDÝ TÝDEN

(přednášková par. 1
paralelka 103)

Kladno FBMI
Učebna ošetřovatelství
Čt

Rozvrh na letní semestr 2011/2012:
Rozvrh není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 9. 7. 2012
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet1526306.html