Teorie ošetřovatelství a ošetřovatelské postupy I.
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
17BZTOP1 | Z | 3 | 2+1 | česky |
- Přednášející:
- Martina Šliková (gar.)
- Cvičící:
- Martina Šliková (gar.), Lucia Lukacková
- Předmět zajišťuje:
- katedra lékařských a humanitních oborů
- Anotace:
-
Předmět je koncipován teoreticko-praktický a je orientován na aktivní získávání znalostí, vědomostí, dovedností a pracovních návyků nezbytných k ošetřování nemocných nejen v nemocniční, ale i přednemocniční praxi. Systémově vymezuje ošetřovatelství jako samostatnou moderní vědní disciplínu, s vlastní filozofií, hodnotovým systémem, předmětem zkoumání, teoretickými modely, standardní terminologií, klasifikačními systémy a metodologií. Seznamuje s historickým vývojem ošetřovatelství, s multikulturní dimenzí oboru a se současnými trendy vývoje, které souvisí se zvyšováním efektivity zdravotnických systémů. Předmět je zároveň orientován na aktivní získávání vědomostí, dovedností, návyků a pracovních stereotypů nezbytných k ošetřování nemocných všech věkových kategorií v nemocniční péči.
- Požadavky:
-
Zápočet: 90% účast na cvičeních
Vypracování seminární práce na téma ošetřovatelské problematiky v rozsahu minim. 5 stran, prezentace a obhajoba práce v rámci cvičení.
Témata budou zadána v úvodní hodině cvičení.
Úspěšné absolvování písemného testu. Test obsahuje 20 otázek. Za každou správně zodpovězenou otázku je možné získat 5 bodů. Otázky jsou nabízeny s možnými variantami odpovědí (a-d, 1 a více odpovědí může být správných). Testový výsledek méně než 50 bodů je hodnocen jako nedostatečný.
- Osnova přednášek:
-
1.týden Ošetřovatelství jako vědní obor, filozofie ošetřovatelství, změny a trendy ve vývoji.
2.týden Historie medicíny a ošetřovatelství.
3.týden Historie vzdělávání nelékařů. Národní a mezinárodní profesní organizace v ošetřovatelství.
4.týden Kompetence a náplň práce zdravotnického záchranáře, postavení nelékaře v multidisciplinárním týmu.
5.týden Metaparadigma a paradigma ošetřovatelství.
6.týden Hierarchie lidských potřeb v oblasti péče.
7.týden Ošetřovatelský proces, ošetřovatelská anamnéza.
8.týden Ošetřovatelský proces, ošetřovatelská diagnostika, realizace a hodnocení oše péče.
9.týden Ošetřovatelské modely a jejich aplikace v ošetřovatelském procesu.
10.týden Ošetřovatelské modely a jejich aplikace v ošetřovatelském procesu.
11.týden Multikulturní společnost, teorie a modely multikulturního ošetřovatelství, aplikace do praxe.
12.týden Výzkum v ošetřovatelství.
13.týden Prevence nozokomiálních nákaz, bariérový systém ošetřovatelské péče na lůžkových odděleních.
14.týden Zdravotnická dokumentace, vedení zdravotnické dokumentace.
- Osnova cvičení:
-
1.týden Ošetřovatelství jako vědní obor, filozofie ošetřovatelství, změny a trendy ve vývoji.
2.týden Historie medicíny a ošetřovatelství.
3.týden Historie vzdělávání nelékařů. Národní a mezinárodní profesní organizace v ošetřovatelství.
4.týden Kompetence a náplň práce zdravotnického záchranáře, postavení nelékaře v multidisciplinárním týmu.
5.týden Metaparadigma a paradigma ošetřovatelství.
6.týden Hierarchie lidských potřeb v oblasti péče.
7.týden Ošetřovatelský proces, ošetřovatelská anamnéza.
8.týden Ošetřovatelský proces, ošetřovatelská diagnostika, realizace a hodnocení oše péče.
9.týden Ošetřovatelské modely a jejich aplikace v ošetřovatelském procesu.
10.týden Ošetřovatelské modely a jejich aplikace v ošetřovatelském procesu.
11.týden Multikulturní společnost, teorie a modely multikulturního ošetřovatelství, aplikace do praxe.
12.týden Výzkum v ošetřovatelství.
13.týden Prevence nozokomiálních nákaz, bariérový systém ošetřovatelské péče na lůžkových odděleních.
14.týden Zdravotnická dokumentace, vedení zdravotnické dokumentace
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je seznámit studenty s historickým vývojem ošetřovatelství, s multikulturní dimenzí oboru a se současnými trendy vývoje, které souvisí se zvyšováním efektivity zdravotnických systémů.
Předmět je zároveň orientován na aktivní získávání vědomostí, dovedností, návyků a pracovních stereotypů nezbytných k ošetřování nemocných všech věkových kategorií v nemocniční péči.
- Studijní materiály:
-
[1] MASTILIAKOVÁ, D.: Úvod do oboru ošetřovatelství 1., 2., Systémový přístup. Praha: Karolinum UK, 2001.
[2] MIKŠOVÁ, Z., FRAŇKOVÁ, M., HERNOVÁ, R.: Kapitoly z ošetřovatelské péče I. Praha: Grada, 2005.
[3] MIKŠOVÁ, Z., FRAŇKOVÁ, M., HERNOVÁ, R.: Kapitoly z ošetřovatelské péče II. Praha: Grada, 2006.
Doporučená literatura:
[1] MAĎAR, R., PODSTATNÁ, R., ŘEHOŘOVÁ, J.: Prevence nozokomiálních nákaz v klinické praxi. Praha: Grada, 2006
[2] NEJEDLÁ, M.: Fyzikální vyšetření pro sestry. Praha: Grada, 2005.
[3] ŠIMÁNKOVÁ, M., HUŠKOVÁ, M., MATOUŠOVI, K.: Základy ošetřovatelství pro studující lékařských fakult I a II. díl. Praha: Karolinum, 2005.
[4] VOKURKA, S. a kol.: Ošetřovatelské problémy a zásady hemoterapie. Praha: Galén, 2005.
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2011/2012:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2011/2012:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Bakalářský studijní obor Zdravotnický záchranář - prezenční (povinný předmět)