Logo ČVUT
Loading...
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2011/2012

Základy pedagogiky a speciální pedagogiky

Přihlášení do KOSu pro zápis předmětu Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
17BFZPS Z,ZK 1 2+0 česky
Přednášející:
Rebeka Ralbovská (gar.)
Cvičící:
Rebeka Ralbovská (gar.)
Předmět zajišťuje:
katedra lékařských a humanitních oborů
Anotace:

V předmětu budou studenti postupně seznámeni se základy pedagogiky a speciální pedagogiky. Obsahová stránka výuky zahrnuje celou oblast teoretických, didaktických a metodických postupů. V teoretické oblasti se jedná o základní vývojové tendence a historické směry v přístupu k handicapovaným jedincům v komparaci s nejnovějšími trendy v rámci širšího geografického, filozofického a etického rozsahu. Absolvent by měl být vybaven nezbytnými poznatky pro orientaci v odborné speciálně pedagogické terminologii z hlediska definování i klasifikování jednotlivých poruch, vad a postižení. V praktické sféře je obsah výuky směrován k terapeutickým postupům využitelným pro všechny typy, stupně, druhy a věkové kategorie handicapovaných. Student získává určité specifické dovednosti. Jedná se především o komplex dovedností v nových alternativních přístupech (především dramaterapeutických a arteterapeutických) ve speciálně pedagogických zařízeních a principu integrace jako rehabilitačního činitele v péči o postižené. V rámci studia se student seznamuje s nejnovějšími technikami alternativní a augmentativní komunikace, s aplikací moderních informačních technologií ve speciálně pedagogické praxi, s vývojem kompenzačních pomůcek, postavením zdravotně postižených v právním řádu České republiky atd.

Požadavky:

Dílčí požadavky: Vypracování seminární práce na dané téma, která urči, po vzájemné dohodě vyučující.

zápočet: vychází ze zpracování seminární práce, u které bude posuzována náplň a způsob zpracování. Pokud student neprokáže odpovídající znalost dané problematiky, vyzve jej vyučující k přepracování seminární práce.

zkouška: formou testu v rozsahu referenční literatury a látky odpřednášené na přednáškách se zaměřením na problematiku pedagogiky, andragogiky a speciální pedagogiky.

Zkouška bude probíhat formou písemného testu. Celkově bude 10 otázek s volnou odpovědí. Otázky budou plně kolidovat s probíranou tématikou. Maximální počet bodů je 30. Minimální počet bodů pro splnění testu je 16 bodů. Klasifikace vychází z hodnocení ECTS.

A - 29 - 30 bodů

B - 26 - 28 bodů

C - 23 - 25 bodů

D - 24 - 20 bodů

E - 19 - 16 bodů

Méně než 16 bodů - F

Náměty seminárních prací:

1.Využití canisterapie.

2.Využití muzikoterapie.

3.Přístup k mentálně postiženému klientovi.

4.Přístup k jedinci se senzorickým postižením.

5.Rodina postiženého dítěte.

6.Využití taktilních hraček a pomůcek pro zrakově postižené děti.

7.Rozvoj motoriky u dětí po DMO

8.Historický nástin vývoje péče o postižené lidi.

9.Využití kompenzačních pomůcek.

10.Zájmové skupiny.

Okruhy otázek ke zkoušce z pedagogiky a speciální pedagogiky

1.Handicapovaní lidé ve společnosti

a)základní pojmy, vývoj terminologie

b)vývoj péče o handicapované

c)vztahy zdravých a postižených, integrace - segregace, podmínky integrace, inkluze

d) přístup ke zdravotně postiženým,

2. Surdopedie: poruchy sluchu

a)klasifikace postižení sluchu a jejich příčin

b)historie vzdělávání neslyšících, orální metoda x znaková řeč

c)možnosti komunikace neslyšících: orální metoda, znakový jazyk, totální komunikace, bilingvální vzdělávání

d)kultura a společenství neslyšících

e)kompenzační pomůcky pro osoby s poruchami sluchu

3. Psychopedie - mentální postižení

a)charakteristika a klasifikace mentálních postižení, jejich příčiny, základní pojmy

b)rozumová schopnost, inteligence, snížená rozumová schopnost a mentální postižení.

c)historická retrospektiva přístupů intaktní společnosti k lidem s mentálním postižením - počátky institucionální péče a vzdělávání pro osoby s mentálním postižením ke konceptu rovných práv a příležitostí.

d)člověk s mentálním postižením v jednotlivých etapách svého života.

e)život a výchova mentálně postižených - v rodině, ve škole, v ústavu, možnosti vzdělávání

f)lidé s mentálním postižením v současném světě (postavení a práva osob s mentálním postižením, mezinárodní dokumenty lidských práv, nevládní organizace a jejich poslání, veřejnost, média).

g)Downův syndrom

h)autismus a jeho specifika vzhledem k mentálním postižením

4. Logopedie a poruchy komunikace

a)problematika komunikace, druhy komunikací včetně alternativních komunikačních systémů, komunikační řetězec

b)vývoj jazyka a řeči

c)řečové vady a nedostatky - jejich příčina, charakteristika, možnosti nápravy

d)logopedická péče - náprava řečových vad a nedostatků

5. Tyflopedie - poruchy zraku

a)druhy a příčiny zrakových vad, specifika zrakového postižení

b)možnosti kompenzace, kompenzační pomůcky, bodové písmo, prostorová orientace osob zrakově postižených

6. Somatopedie - tělesné postižení

a)klasifikace tělesných vad a jejich příčin, důsledky pro život

b)sebepojetí a psychosociální obraz tělesně postiženého jedince, sociální hodnocení tělesně postižených

c)dětská mozková obrna

d)možnosti kompenzace, kompenzační pomůcky, přístup k tělesně postiženým

e)soběstačnost a kvalita života osob s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním

f)terapeutická podpora osob s poruchou hybnosti - variabilita možností, terapeutické směry a koncepty

7. Specifické poruchy učení

a)závažnost problému - důležitost čtení a psaní, školní neúspěch, postavení dítěte v rodině, vliv neúspěchu na osobnost dítěte

b)vývoj zrakového vnímání a jeho podpora

c)vývoj sluchového vnímání a jeho podpora, konstantnost a celostnost vnímání

d)problematika ADD a ADHD

8. Andragogika

a) celoživotní učení - pojem a jeho koncepce. UNESCO a celoživotní učení.

b) vzdělávání dospělých v dokumentech Evropské unie. Koncepční dokumenty a legislativa ke vzdělávání dospělých v České republice.

c) dospělý v procesu vzdělávání, jeho charakteristika ve vztahu k efektivitě vzdělávacího procesu. Vzdělavatel dospělých - podstata vzdělavatelského působení, požadavky na vzdělavatelskou způsobilost a jejich odraz v praxi.

d) výukové metody ve vzdělávání dospělých - podstata, přehled, charakteristika výukových metod se zřetelem k efektivitě vzdělávacího procesu.

e) organizační formy vzdělávání dospělých - přehled, aktuální trendy v rozvoji forem vzdělávání dospělých.

Osnova přednášek:

1.téma: Historie pedagogiky. Obsah a cíle. Metodologie pedagogiky. Vzdělávání dospělých.

2.téma: Speciální pedagogika jako vědní disciplína. Pojetí, postavení v systému vědních oborů. Nástin vývoje historie SP. Současný stav a trendy v péči o postižené u nás a v zahraničí.

3.téma: Klasifikace speciální pedagogiky, základní terminologické pojmy (defekt, defektivita, socializace), komprehensivní rehabilitace, diagnostické a terapeutické metody.

4.téma: Socializace, integrace/inkluze. Legislativa k integraci jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR po roce 1989. Metody speciální pedagogiky. Komplexní rehabilitační péče.

5.téma: Psychopedie. Pojmové vymezení a terminologie, klasifikace mentální retardace, etiologie, charakteristika jednotlivých stupňů MR. Aspekty komunikace s mentálně postižením. Problematika dětí s ADD a ADHD. Problematika autismu.

6. téma: Somatopedie. Klasifikace pohybových vad, obrny centrální a periferní, deformace, malformace, amputace, DMO formy, DMO jako kombinované postižení, LMD, chronická onemocnění charakteristika, epilepsie, alergická a astmatická onemocnění, problematika výchovy a vzdělávání dětí a mládeže s tělesným a zdravotním postižením. Herní terapie.

7. téma: Etopedie. Pojetí, vymezení základních pojmů, klasifikace poruch chování a jejich charakteristika, péče o jedince s poruchami chování, přehled jednotlivých zařízení, preventivně výchovná péče.

8. téma: Logopedie. Etiologie, klasifikace, charakteristika jednotlivých vad a poruch, systém logopedické péče v ČR. Surdopedie. Etiologie, klasifikace sluchových vad, sluchová protetika, komplexní péče o sluchově postižené, specifika edukace dítěte se sluchovou vadou, školy pro žáky s vadou sluchu.

9. téma: Tyflopedie. Vymezení disciplíny, terminologie, klasifikace zrakových vad, etiologie, systém speciálně pedagogické podpory v ČR. Aspekty komunikace se zrakově a sluchově postižením.

10. téma: Nové terapeutické přístupy v práci s postiženými jedinci. Hipoterapie, canisteterapie, muzikoterapie, arteterapie atd. Dobrovolnictví v nemocnicích.

Osnova cvičení:

Neurčena

Cíle studia:

Cíle:

získat základní znalosti v předmětu v rozsahu nezbytném pro výkon povolání v oboru fyzioterapeut.

Studijní materiály:

[1] GOETZ, M., UHLÍKOVÁ, P.: ADHD. Praha: Galén. 1. vyd., 2009. ISBN: 978-80-7262-630-4.

[2] JANKOVSKÝ, J.: Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. Praha: Triton. 2001. ISBN 80-7254-192-7.

[3] PIPEKOVÁ, J.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido. 2006. ISBN 80-7315-120-0.

[4] RALBOVSKÁ, R., KNEZOVIĆ, R. Komunikace pro pomáhající profese 2. Praha: EVC, 2010. ISBN 978-80-87386-05-7.

[5] SLOWIK, J.: Speciální pedagogika. Praha: Grada. 2007. ISBN 978-80-247-1733-3

[6] VÁGNEROVÁ, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.

[7] VAŠEK, Š.: Základy špeciálnej pedagogiky. Bratislava: Sapientia. 2003. ISBN 80-968797-0-7.

[8] VOTAVA, J.: Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Praha: Karolinum. 2005. ISBN 80-246-0708-5

[0] Doporučená literatura

[1] RIEFOVÁ, S. F.: Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál. ISBN 80-7178-287-4

[2] KIRBYOVÁ, A.: Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha: Portál. 2000. ISBN 80-7178-424-9

[3] SCHOPLER, E.: Příběhy dětí s autismem a příbuznými poruchami vývoje. Praha: Portál.

1999. ISBN 80-7178-202-5

[4] BENEŠ, M.: Andragogika. Praha: Grada. 2008. ISBN 978-80-247-2580-2

[5] KASPER, T., KASPEROVÁ, D.: Dějiny pedagogiky. Praha: Grada. 2008. ISBN 978-80-247-2429-4

[6] KLENKOVÁ, J.: Logopedie. Praha: Grada. 2008. ISBN978-80-247-1110-2

[7] BENÍČKOVÁ, M.: Muzikoterapie a specifické poruchy učení. Praha: Grada. 2008. ISBN 978-80-247-3520-7

[8] GALAJDOVÁ, L., GALAJDOVÁ, Z.: Canisterapia. Praha: Portál. 2004, ISBN 80-7178-303-X 4

[9] POTNER, M.: Na osobu zaměřený přístup v práci s lidmi s mentálním postižením. Praha: Portál. 2010. ISBN 978-80-7367-582-0

Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2011/2012:
Rozvrh není připraven
Rozvrh na letní semestr 2011/2012:
Rozvrh není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 9. 7. 2012
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet1267206.html