Základy pedagogiky a speciální pedagogiky
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
17BFZPS | Z,ZK | 1 | 2+0 | česky |
- Přednášející:
- Rebeka Ralbovská (gar.)
- Cvičící:
- Rebeka Ralbovská (gar.)
- Předmět zajišťuje:
- katedra lékařských a humanitních oborů
- Anotace:
-
V předmětu budou studenti postupně seznámeni se základy pedagogiky a speciální pedagogiky. Obsahová stránka výuky zahrnuje celou oblast teoretických, didaktických a metodických postupů. V teoretické oblasti se jedná o základní vývojové tendence a historické směry v přístupu k handicapovaným jedincům v komparaci s nejnovějšími trendy v rámci širšího geografického, filozofického a etického rozsahu. Absolvent by měl být vybaven nezbytnými poznatky pro orientaci v odborné speciálně pedagogické terminologii z hlediska definování i klasifikování jednotlivých poruch, vad a postižení. V praktické sféře je obsah výuky směrován k terapeutickým postupům využitelným pro všechny typy, stupně, druhy a věkové kategorie handicapovaných. Student získává určité specifické dovednosti. Jedná se především o komplex dovedností v nových alternativních přístupech (především dramaterapeutických a arteterapeutických) ve speciálně pedagogických zařízeních a principu integrace jako rehabilitačního činitele v péči o postižené. V rámci studia se student seznamuje s nejnovějšími technikami alternativní a augmentativní komunikace, s aplikací moderních informačních technologií ve speciálně pedagogické praxi, s vývojem kompenzačních pomůcek, postavením zdravotně postižených v právním řádu České republiky atd.
- Požadavky:
-
Dílčí požadavky: Vypracování seminární práce na dané téma, která urči, po vzájemné dohodě vyučující.
zápočet: vychází ze zpracování seminární práce, u které bude posuzována náplň a způsob zpracování. Pokud student neprokáže odpovídající znalost dané problematiky, vyzve jej vyučující k přepracování seminární práce.
zkouška: formou testu v rozsahu referenční literatury a látky odpřednášené na přednáškách se zaměřením na problematiku pedagogiky, andragogiky a speciální pedagogiky.
Zkouška bude probíhat formou písemného testu. Celkově bude 10 otázek s volnou odpovědí. Otázky budou plně kolidovat s probíranou tématikou. Maximální počet bodů je 30. Minimální počet bodů pro splnění testu je 16 bodů. Klasifikace vychází z hodnocení ECTS.
A - 29 - 30 bodů
B - 26 - 28 bodů
C - 23 - 25 bodů
D - 24 - 20 bodů
E - 19 - 16 bodů
Méně než 16 bodů - F
Náměty seminárních prací:
1.Využití canisterapie.
2.Využití muzikoterapie.
3.Přístup k mentálně postiženému klientovi.
4.Přístup k jedinci se senzorickým postižením.
5.Rodina postiženého dítěte.
6.Využití taktilních hraček a pomůcek pro zrakově postižené děti.
7.Rozvoj motoriky u dětí po DMO
8.Historický nástin vývoje péče o postižené lidi.
9.Využití kompenzačních pomůcek.
10.Zájmové skupiny.
Okruhy otázek ke zkoušce z pedagogiky a speciální pedagogiky
1.Handicapovaní lidé ve společnosti
a)základní pojmy, vývoj terminologie
b)vývoj péče o handicapované
c)vztahy zdravých a postižených, integrace - segregace, podmínky integrace, inkluze
d) přístup ke zdravotně postiženým,
2. Surdopedie: poruchy sluchu
a)klasifikace postižení sluchu a jejich příčin
b)historie vzdělávání neslyšících, orální metoda x znaková řeč
c)možnosti komunikace neslyšících: orální metoda, znakový jazyk, totální komunikace, bilingvální vzdělávání
d)kultura a společenství neslyšících
e)kompenzační pomůcky pro osoby s poruchami sluchu
3. Psychopedie - mentální postižení
a)charakteristika a klasifikace mentálních postižení, jejich příčiny, základní pojmy
b)rozumová schopnost, inteligence, snížená rozumová schopnost a mentální postižení.
c)historická retrospektiva přístupů intaktní společnosti k lidem s mentálním postižením - počátky institucionální péče a vzdělávání pro osoby s mentálním postižením ke konceptu rovných práv a příležitostí.
d)člověk s mentálním postižením v jednotlivých etapách svého života.
e)život a výchova mentálně postižených - v rodině, ve škole, v ústavu, možnosti vzdělávání
f)lidé s mentálním postižením v současném světě (postavení a práva osob s mentálním postižením, mezinárodní dokumenty lidských práv, nevládní organizace a jejich poslání, veřejnost, média).
g)Downův syndrom
h)autismus a jeho specifika vzhledem k mentálním postižením
4. Logopedie a poruchy komunikace
a)problematika komunikace, druhy komunikací včetně alternativních komunikačních systémů, komunikační řetězec
b)vývoj jazyka a řeči
c)řečové vady a nedostatky - jejich příčina, charakteristika, možnosti nápravy
d)logopedická péče - náprava řečových vad a nedostatků
5. Tyflopedie - poruchy zraku
a)druhy a příčiny zrakových vad, specifika zrakového postižení
b)možnosti kompenzace, kompenzační pomůcky, bodové písmo, prostorová orientace osob zrakově postižených
6. Somatopedie - tělesné postižení
a)klasifikace tělesných vad a jejich příčin, důsledky pro život
b)sebepojetí a psychosociální obraz tělesně postiženého jedince, sociální hodnocení tělesně postižených
c)dětská mozková obrna
d)možnosti kompenzace, kompenzační pomůcky, přístup k tělesně postiženým
e)soběstačnost a kvalita života osob s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním
f)terapeutická podpora osob s poruchou hybnosti - variabilita možností, terapeutické směry a koncepty
7. Specifické poruchy učení
a)závažnost problému - důležitost čtení a psaní, školní neúspěch, postavení dítěte v rodině, vliv neúspěchu na osobnost dítěte
b)vývoj zrakového vnímání a jeho podpora
c)vývoj sluchového vnímání a jeho podpora, konstantnost a celostnost vnímání
d)problematika ADD a ADHD
8. Andragogika
a) celoživotní učení - pojem a jeho koncepce. UNESCO a celoživotní učení.
b) vzdělávání dospělých v dokumentech Evropské unie. Koncepční dokumenty a legislativa ke vzdělávání dospělých v České republice.
c) dospělý v procesu vzdělávání, jeho charakteristika ve vztahu k efektivitě vzdělávacího procesu. Vzdělavatel dospělých - podstata vzdělavatelského působení, požadavky na vzdělavatelskou způsobilost a jejich odraz v praxi.
d) výukové metody ve vzdělávání dospělých - podstata, přehled, charakteristika výukových metod se zřetelem k efektivitě vzdělávacího procesu.
e) organizační formy vzdělávání dospělých - přehled, aktuální trendy v rozvoji forem vzdělávání dospělých.
- Osnova přednášek:
-
1.téma: Historie pedagogiky. Obsah a cíle. Metodologie pedagogiky. Vzdělávání dospělých.
2.téma: Speciální pedagogika jako vědní disciplína. Pojetí, postavení v systému vědních oborů. Nástin vývoje historie SP. Současný stav a trendy v péči o postižené u nás a v zahraničí.
3.téma: Klasifikace speciální pedagogiky, základní terminologické pojmy (defekt, defektivita, socializace), komprehensivní rehabilitace, diagnostické a terapeutické metody.
4.téma: Socializace, integrace/inkluze. Legislativa k integraci jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR po roce 1989. Metody speciální pedagogiky. Komplexní rehabilitační péče.
5.téma: Psychopedie. Pojmové vymezení a terminologie, klasifikace mentální retardace, etiologie, charakteristika jednotlivých stupňů MR. Aspekty komunikace s mentálně postižením. Problematika dětí s ADD a ADHD. Problematika autismu.
6. téma: Somatopedie. Klasifikace pohybových vad, obrny centrální a periferní, deformace, malformace, amputace, DMO formy, DMO jako kombinované postižení, LMD, chronická onemocnění charakteristika, epilepsie, alergická a astmatická onemocnění, problematika výchovy a vzdělávání dětí a mládeže s tělesným a zdravotním postižením. Herní terapie.
7. téma: Etopedie. Pojetí, vymezení základních pojmů, klasifikace poruch chování a jejich charakteristika, péče o jedince s poruchami chování, přehled jednotlivých zařízení, preventivně výchovná péče.
8. téma: Logopedie. Etiologie, klasifikace, charakteristika jednotlivých vad a poruch, systém logopedické péče v ČR. Surdopedie. Etiologie, klasifikace sluchových vad, sluchová protetika, komplexní péče o sluchově postižené, specifika edukace dítěte se sluchovou vadou, školy pro žáky s vadou sluchu.
9. téma: Tyflopedie. Vymezení disciplíny, terminologie, klasifikace zrakových vad, etiologie, systém speciálně pedagogické podpory v ČR. Aspekty komunikace se zrakově a sluchově postižením.
10. téma: Nové terapeutické přístupy v práci s postiženými jedinci. Hipoterapie, canisteterapie, muzikoterapie, arteterapie atd. Dobrovolnictví v nemocnicích.
- Osnova cvičení:
-
Neurčena
- Cíle studia:
-
Cíle:
získat základní znalosti v předmětu v rozsahu nezbytném pro výkon povolání v oboru fyzioterapeut.
- Studijní materiály:
-
[1] GOETZ, M., UHLÍKOVÁ, P.: ADHD. Praha: Galén. 1. vyd., 2009. ISBN: 978-80-7262-630-4.
[2] JANKOVSKÝ, J.: Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. Praha: Triton. 2001. ISBN 80-7254-192-7.
[3] PIPEKOVÁ, J.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido. 2006. ISBN 80-7315-120-0.
[4] RALBOVSKÁ, R., KNEZOVIĆ, R. Komunikace pro pomáhající profese 2. Praha: EVC, 2010. ISBN 978-80-87386-05-7.
[5] SLOWIK, J.: Speciální pedagogika. Praha: Grada. 2007. ISBN 978-80-247-1733-3
[6] VÁGNEROVÁ, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
[7] VAŠEK, Š.: Základy špeciálnej pedagogiky. Bratislava: Sapientia. 2003. ISBN 80-968797-0-7.
[8] VOTAVA, J.: Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Praha: Karolinum. 2005. ISBN 80-246-0708-5
[0] Doporučená literatura
[1] RIEFOVÁ, S. F.: Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál. ISBN 80-7178-287-4
[2] KIRBYOVÁ, A.: Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha: Portál. 2000. ISBN 80-7178-424-9
[3] SCHOPLER, E.: Příběhy dětí s autismem a příbuznými poruchami vývoje. Praha: Portál.
1999. ISBN 80-7178-202-5
[4] BENEŠ, M.: Andragogika. Praha: Grada. 2008. ISBN 978-80-247-2580-2
[5] KASPER, T., KASPEROVÁ, D.: Dějiny pedagogiky. Praha: Grada. 2008. ISBN 978-80-247-2429-4
[6] KLENKOVÁ, J.: Logopedie. Praha: Grada. 2008. ISBN978-80-247-1110-2
[7] BENÍČKOVÁ, M.: Muzikoterapie a specifické poruchy učení. Praha: Grada. 2008. ISBN 978-80-247-3520-7
[8] GALAJDOVÁ, L., GALAJDOVÁ, Z.: Canisterapia. Praha: Portál. 2004, ISBN 80-7178-303-X 4
[9] POTNER, M.: Na osobu zaměřený přístup v práci s lidmi s mentálním postižením. Praha: Portál. 2010. ISBN 978-80-7367-582-0
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2011/2012:
- Rozvrh není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2011/2012:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Bakalářský studijní obor Fyzioterapie - prezenční (povinný předmět)