Logo ČVUT
Loading...
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2011/2012

Počítačová grafika

Přihlášení do KOSu pro zápis předmětu Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
BI-PGR Z,ZK 6 2+2 česky
Přednášející:
Vlastimil Havran (gar.)
Cvičící:
Vlastimil Havran (gar.), Tomáš Barák
Předmět zajišťuje:
katedra softwarového inženýrství
Anotace:

Studenti budou umět naprogramovat jednoduchou interaktivní 3D grafickou aplikaci (např. hru, vizualizaci,...). Naučí se navrhnout a vytvořit si prostorovou scénu, přidat textury imitující geometrické detaily a materiály (např. povrch stěny, dřevo, oblohu) a nastavit osvětlení. Zároveň se naučí základním pojmům a principům používaným v počítačové grafice, jako jsou např. zobrazovací řetězec (postup zobrazování scény), geometrické transformace, osvětlovací model, ... Získají tedy znalosti, které usnadní orientaci v oblasti počítačové grafiky a stanou se slušnými základy nezbytnými pro profesionální růst, například při programování grafických karet (GPU) a animací.

Požadavky:

Základní znalost jazyka C/C++, vhodná je i lineární algebra

Podrobné požadavky jsou uvedeny na stránce:

https://edux.fit.cvut.cz/courses/BI-PGR

Osnova přednášek:

1. Grafická rozhraní a jejich standardizace, knihovna OpenGL, Grafické elementy.

2. Grafické elementy a jejich atributy, knihovna GLUT.

3. Euklidovský prostor, souřadnicové systémy, transformace.

4. Transformace (dokončení). Struktura scény.

5. Barva a světlo.

6. Textury.

7. Vstupní operace.

8. Zobrazovací řetězec a videopaměť, operace s fragmenty.

9. Míchání obrazů, průhlednost, antialiasing a efekt mlhy.

10. Křivky a plochy.

11. Geometrické modelování.

12. Zobrazování a osvětlování. Vizualizace dat.

Osnova cvičení:

1. Úvod, semestrální práce, překlad úloh, ukázky hotových prací.

2. Knihovna GLUT. Výběr zadání samostatné úlohy.

3. Grafické elementy OpenGL (řešení úloh za body).

4. Transformace v OpenGL (řešení úloh za body).

5. Řešení samostatné úlohy - konzultace.

6. Řešení samostatné úlohy (1.kontrola - části 1 a 2 - model a transformace).

7. Stínování, světla a materiály (řešení úloh za body).

8. Řešení samostatné úlohy.

9. Řešení samostatné úlohy (2.kontrola - část 3 - osvětlení).

10. Textury (řešení úloh za body).

11. Řešení samostatné úlohy nebo odevzdání částí 1-5 v předstihu.

12. Odevzdání semestrálních prací (části 1 až 5).

13. Zápočet + volba nejlepších prací.

Cíle studia:

Cílem předmětu je vysvětlit základní pojmy a principy počítačové grafiky (např. textury, osvětlování, transformace), naučit se programovat jednoduché interaktivní grafické aplikace využívající knihovnu OpenGL a seznámit se i s technikami používanými v geometrickém modelování, modelování křivek a ploch a vizualizaci dat.

Studijní materiály:

1. Hudec, B., Felkel, P. Základy počítačové grafiky. Praha: Nakladatelství ČVUT, 2007. ISBN 978-80-01-03608-2.

2. Žára, J., Beneš, B., Sochor, J., Felkel, P. Moderní počítačová grafika (2. vydání). Praha: Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0454-0.

3. Shreiner, D., Woo, M., Neider, J., Davis, T. OpenGL: průvodce programátora. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-1275-6.

Poznámka:

Rozsah=prednasky+proseminare+cviceni:2p+2c

Rozvrh na zimní semestr 2011/2012:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost T9:349
Havran V.
12:45–14:15
(přednášková par. 1)
Dejvice
NBFIT místnost
místnost T9:351
Barák T.
14:30–16:00
(přednášková par. 1
paralelka 101)

Dejvice
NBFIT PC ucebna
místnost T9:351
Havran V.
16:15–17:45
(přednášková par. 1
paralelka 102)

Dejvice
NBFIT PC ucebna
místnost T9:351
Barák T.
18:00–19:30
(přednášková par. 1
paralelka 103)

Dejvice
NBFIT PC ucebna
St
Čt

Rozvrh na letní semestr 2011/2012:
Rozvrh není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 9. 7. 2012
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet1125106.html