Počítačová grafika
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
BI-PGR | Z,ZK | 6 | 2+2 | česky |
- Přednášející:
- Vlastimil Havran (gar.)
- Cvičící:
- Vlastimil Havran (gar.), Tomáš Barák
- Předmět zajišťuje:
- katedra softwarového inženýrství
- Anotace:
-
Studenti budou umět naprogramovat jednoduchou interaktivní 3D grafickou aplikaci (např. hru, vizualizaci,...). Naučí se navrhnout a vytvořit si prostorovou scénu, přidat textury imitující geometrické detaily a materiály (např. povrch stěny, dřevo, oblohu) a nastavit osvětlení. Zároveň se naučí základním pojmům a principům používaným v počítačové grafice, jako jsou např. zobrazovací řetězec (postup zobrazování scény), geometrické transformace, osvětlovací model, ... Získají tedy znalosti, které usnadní orientaci v oblasti počítačové grafiky a stanou se slušnými základy nezbytnými pro profesionální růst, například při programování grafických karet (GPU) a animací.
- Požadavky:
-
Základní znalost jazyka C/C++, vhodná je i lineární algebra
Podrobné požadavky jsou uvedeny na stránce:
- Osnova přednášek:
-
1. Grafická rozhraní a jejich standardizace, knihovna OpenGL, Grafické elementy.
2. Grafické elementy a jejich atributy, knihovna GLUT.
3. Euklidovský prostor, souřadnicové systémy, transformace.
4. Transformace (dokončení). Struktura scény.
5. Barva a světlo.
6. Textury.
7. Vstupní operace.
8. Zobrazovací řetězec a videopaměť, operace s fragmenty.
9. Míchání obrazů, průhlednost, antialiasing a efekt mlhy.
10. Křivky a plochy.
11. Geometrické modelování.
12. Zobrazování a osvětlování. Vizualizace dat.
- Osnova cvičení:
-
1. Úvod, semestrální práce, překlad úloh, ukázky hotových prací.
2. Knihovna GLUT. Výběr zadání samostatné úlohy.
3. Grafické elementy OpenGL (řešení úloh za body).
4. Transformace v OpenGL (řešení úloh za body).
5. Řešení samostatné úlohy - konzultace.
6. Řešení samostatné úlohy (1.kontrola - části 1 a 2 - model a transformace).
7. Stínování, světla a materiály (řešení úloh za body).
8. Řešení samostatné úlohy.
9. Řešení samostatné úlohy (2.kontrola - část 3 - osvětlení).
10. Textury (řešení úloh za body).
11. Řešení samostatné úlohy nebo odevzdání částí 1-5 v předstihu.
12. Odevzdání semestrálních prací (části 1 až 5).
13. Zápočet + volba nejlepších prací.
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je vysvětlit základní pojmy a principy počítačové grafiky (např. textury, osvětlování, transformace), naučit se programovat jednoduché interaktivní grafické aplikace využívající knihovnu OpenGL a seznámit se i s technikami používanými v geometrickém modelování, modelování křivek a ploch a vizualizaci dat.
- Studijní materiály:
-
1. Hudec, B., Felkel, P. Základy počítačové grafiky. Praha: Nakladatelství ČVUT, 2007. ISBN 978-80-01-03608-2.
2. Žára, J., Beneš, B., Sochor, J., Felkel, P. Moderní počítačová grafika (2. vydání). Praha: Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0454-0.
3. Shreiner, D., Woo, M., Neider, J., Davis, T. OpenGL: průvodce programátora. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-1275-6.
- Poznámka:
-
Rozsah=prednasky+proseminare+cviceni:2p+2c
- Rozvrh na zimní semestr 2011/2012:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2011/2012:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Web a multimedia - verze pro ty, kteří se zapsali v roce 2009 a 2010 (povinný předmět oboru)
- Informační systémy a management - verze pro ty, kteří se zapsali v roce 2009 a 2010 (VO)
- Informatika, plán pro fázi studia bez oboru - verze pro ty, kteří se zapsali v roce 2009 a 2010 (VO)
- Informatika, plán pro fázi studia bez oboru - verze pro ty, kteří se zapsali v roce 2011 a 2012 (VO)
- Informační systémy a management - verze pro ty, kteří se zapsali v roce 2011 a 2012 (VO)
- Web a multimedia - verze pro ty, kteří se zapsali v roce 2011 a 2012 (povinný předmět oboru)