Jazyky pro umělou inteligenci
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah |
---|---|---|---|
D36JUI | Z,ZK | 4 | 14+4s |
- Předmět je náhradou za:
- Jazyky pro umělou inteligenci (XD36JUI)
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra počítačů
- Anotace:
-
Předmět je určen zájemcům o funkcionální a logické programování, jež nachází uplatnění především při řešení úloh v oblasti umělé inteligence (UI). Součástí předmětu je seznámení s programováním v jazycích Lisp a Prolog. V rámci cvičení se zadává k řešení domácí práce z oblasti UI, případně programovacích jazyků a tvorby překladačů. Používají se i objektové prostředky jazyka Common Lisp.
- Požadavky:
- Osnova přednášek:
-
1. Typy jazyků pro UI, Lisp: atomy, symbolické výrazy, definice proměnných a funkcí.
2. Podmínky a predikáty, základní operace se symbolickými výrazy.
3. Racionální agenti, jednoduchá implementace.
4. Standardní funkce, eval-apply-funcall, rekurze - typy a použtí.
5. Definice argumentů, zobecněné proměnné, modifikační funkce.
6. Hledání a jeho implementace, heuristické hledání.
7. Řízení výpočtu, lambda, mapovací funkcionály, struktury.
8. Makra, definice struktur, metody a generické funkce.
9. Vstupní a výstupní operace, řetězy a znaky, pole, rozptýlené tabulky.
10. Programovací styl, hry, alfa-beta procedura, CSP.
11. Prolog, struktura programu a jeho výpočet, typy dat.
12. Deklarativní a procedurální sémantika, seznamy, implementace hledání.
13. Backtracking a řez, standardní predikáty, implementace CSP.
14. Rezerva
- Osnova cvičení:
-
1. Funkcionální notace, induktivní/rekurzivní definice funkcí.
2. Seznámení se systémem LispWorks, odladění vybraných funkcí ze cvičení 1.
3. Návrh a testování funkcí nad symbolickými výrazy, ladicí prostředky LispWorks.
4. Návrh efektivní rekurzivních funkcí, profiling
5. AIMA kód (doc, utilities) - modifikace a test vybraných funkcí.
6. AIMA kód (agents, search) - modifikace a test vybraných funkcí.
7. Vytvoření týmů a zadání projektů.
8. Konzultace k projektům, příklady na používání řídicích struktur.
9. Konzultace k projektům, příklady na používání maker.
10. Konzultace k projektům, příklady na používání I/O funkcí a rozptýlených tabulek.
11. Konzultace k projektům.
12. Seznámení s programovacím prostředím Prologu, odladění jednoduchých příkladů.
13. Prezentace a hodnocení projektů.
14. Zápočet
- Cíle studia:
- Studijní materiály:
-
[1] Kolář, J.: Jazyky pro umělou inteligenci. Skripta ČVUT, Praha 1994
[2] Slade, S.: Object-Oriented Common Lisp. Prentice Hall, New Jersey 1998
[3] Bratko, I.: PROLOG Programming for Artificial Intelligence. Reading, Addison-Wesley, Mass. 1990
[4] S. Russell - P. Norvig: Artificial Intelligence: A Modern Approach. Prentice Hall, 2003
[5] Stránky Paula Grahama (http://www.paulgraham.com/index.html)
[6] Seibel, P.: Practical Common Lisp. Apress, 2005, ISBN 1-59059-239-5 (viz http://www.gigamonkeys.com/book/)
- Poznámka:
-
Předmět má stejnou náplň jako předmět 36JUI.
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: