Strategický management
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
2381082 | Z,ZK | 4 | 2+1 | česky |
- Přednášející:
- Vladimír Žáček (gar.), Vladimír Brdek (gar.)
- Cvičící:
- Vladimír Žáček (gar.), Vladimír Brdek (gar.), Hana Padevětová
- Předmět zajišťuje:
- ústav řízení a ekonomiky podniku
- Anotace:
-
Předmět je zaměřen na obsah a význam strategického managementu pro podnik a charakterizuje postupy a metody pro analýzu, formulaci a implementaci podnikové strategie. Seznamuje s procesem strategického plánování, včetně vize, mise (poslání), cílů, vnitřní a vnější analýzy, potencionálních zdrojů a hodnocení dosažených výsledků. Charakterizuje využití základních metod a nástrojů využívaných v procesu strategického managementu při vytváření podnikové konkurenční výhody.
- Požadavky:
-
Požadavky pro udělení zápočtu :Docházka, prezentace, aktivní účast.
Zkouška z následujících tématických okruhů :
1)Vymezení pojmu strategický management a jeho etapy vývoje.
2)Základní úkoly vrcholového managementu ve strategické managementu.
3)Strategické myšlení, model strategického myšlení.
4)Definice strategie a její charakteristika, hierarchie strategií, podniková vize, mise a cíle, vč. okrajových podmínek.
5)Význam strategického plánování pro podnik (postup zdola nahoru a shora dolu).
6)Obecné a konkrétní cíle podniku
7)Analýza vnitřního prostředí a vnějšího okolí podniku (faktory ovlivňující vnitřní prostředí a vnější okolí podniku a charakteristika jejich vlivu).
8)Faktory obecného a oborového okolí podniku a jejich význam pro tvorbu strategie.
9)Charakteristika a užití modelu „7S“ firmy McKinsey
10)Východiska a popis základních pojmů Kauzálního modelu
11)Charakteristika Modelu souladu/ shody
12)Charakteristika využití SWOT analýzy ve strategickém managementu
13)Scénáře a použití ve strategickém managementu.
14)Vlivy organizační struktury při formulování strategie.
15)Charakteristika Porterova pětifaktorového modelu.
16)Charakteristika základních modelů hodnocení strategické pozice podniku/ SBU a východiska pro hodnocení strategické pozice produktu.
17)Porovnání matice GE s maticí BCG.
18)Metody pro rychlou analýzu finanční situace podniku (rychlý test, Altmanův index, index bonity, „spider“ analýza).
19)Kontrolní proces, členění odchylek, jejich význam.
20)Strategický management a charakteristika kontrolního procesu.
21)Implementace a její charakteristika ve strategickém managementu.
22)Charakteristika modelů podnikových strategií.
- Osnova přednášek:
-
1.Základní pojmy, strategie a strategický management.
2.Strategické myšlení, etapy vývoje strategického managementu.
3.Proces strategického managementu.
4.Podniková vize, mise (poslání) a cíle, strategická mezera, typologie strategií.
5.Hierarchie strategií.
6.Analýza obecného a oborového okolí podniku.
7.Porterův model, generické strategie.
8.Analýza vnitřního prostředí podniku, analýza faktorů, model „7S“, kauzální model, hodnotový řetězec.
9.Metoda scénářů, Porterův model scénáře, scénáře podle GE a metoda SMIC M. Geodeta.
10.Scénáře podle Kees van der Heijdena.
11.Metody hodnocení strategické pozice podniku/ SBU.
12.Formulace strategie. Charakteristika strategie růstu, stabilizace a omezování.
13.Konkurenční a funkční strategie.
- Osnova cvičení:
-
1.Úvodní test, návaznost na jiné předměty, zadání prezentací
2.Prezentace a diskuse, hlavní znaky strategického rozhodování a jejich charakteristika, příklady.
3.Prezentace a diskuse, atributy úspěšného podnikového řízení, příklady.
4.Prezentace a diskuse, soustava poměrových ukazatelů pro strategickou analýzu, příklady.
5.Prezentace a diskuse, příklady výpočtu poměrových ukazatelů pro konkrétní podniky.
6.Prezentace a diskuse, výrobková strategie - uvedení nového výrobku na trh, příklady.
7.Prezentace a diskuse, generické konkurenční strategie, předpoklady pro uplatnění generických strategií, příklady.
8.Prezentace a diskuse, Ishikawův diagram příčin a následků, Paterova analýza, příklady.
9.Prezentace a diskuse, hodnotový řetězec, příklady.
10.Prezentace a diskuse, krizový management, příklady.
11.Prezentace - externí lektor.
12.Prezentace a diskuse, SWOT analýza, zkušenostní křivka, příklady.
13.Prezentace a diskuse, principy řízení v GE podle J. Welche, scénáře ve strategickém plánování, zápočty.
- Cíle studia:
-
Cílem je využití základních metod a nástrojů využívaných v procesu strategického managementu při vytváření podnikové konkurenční výhody.
- Studijní materiály:
-
Žáček, V., Bauer, J.: Strategický management. učební text, ČVUT v Praze, Praha 2009
Dedouchová, M.: Strategie podniku. C.H.Beck, Praha 2001
Mintzberg, H., Quinn, J.: The Strategy Process : Concepts, Contexts and Cases. West Publishing Copany, New York 1992
Kees van der Heijden: Scénáře. Umění strategické konverzace, ASPI, Praha 1996
Keřkovský, M., Vykypěl, O.: Strategické řízení. C.H.Beck, Praha 2002
Porter. M.: Konkurenční výhoda. Victoria Publishing, Praha 1992
Porter, M.: Konkurenční strategie. Victoria Publishing, Praha 1994
Sedláčková, H., Buchta, K.: Strategická analýza. 2. přepracované a rozšířené vydání, C.H.Beck, Praha 2006
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: