Logo ČVUT
Loading...
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2011/2012

Strategický management

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
2381082 Z,ZK 4 2+1 česky
Přednášející:
Vladimír Žáček (gar.), Vladimír Brdek (gar.)
Cvičící:
Vladimír Žáček (gar.), Vladimír Brdek (gar.), Hana Padevětová
Předmět zajišťuje:
ústav řízení a ekonomiky podniku
Anotace:

Předmět je zaměřen na obsah a význam strategického managementu pro podnik a charakterizuje postupy a metody pro analýzu, formulaci a implementaci podnikové strategie. Seznamuje s procesem strategického plánování, včetně vize, mise (poslání), cílů, vnitřní a vnější analýzy, potencionálních zdrojů a hodnocení dosažených výsledků. Charakterizuje využití základních metod a nástrojů využívaných v procesu strategického managementu při vytváření podnikové konkurenční výhody.

Požadavky:

Požadavky pro udělení zápočtu :Docházka, prezentace, aktivní účast.

Zkouška z následujících tématických okruhů :

1)Vymezení pojmu strategický management a jeho etapy vývoje.

2)Základní úkoly vrcholového managementu ve strategické managementu.

3)Strategické myšlení, model strategického myšlení.

4)Definice strategie a její charakteristika, hierarchie strategií, podniková vize, mise a cíle, vč. okrajových podmínek.

5)Význam strategického plánování pro podnik (postup zdola nahoru a shora dolu).

6)Obecné a konkrétní cíle podniku

7)Analýza vnitřního prostředí a vnějšího okolí podniku (faktory ovlivňující vnitřní prostředí a vnější okolí podniku a charakteristika jejich vlivu).

8)Faktory obecného a oborového okolí podniku a jejich význam pro tvorbu strategie.

9)Charakteristika a užití modelu „7S“ firmy McKinsey

10)Východiska a popis základních pojmů Kauzálního modelu

11)Charakteristika Modelu souladu/ shody

12)Charakteristika využití SWOT analýzy ve strategickém managementu

13)Scénáře a použití ve strategickém managementu.

14)Vlivy organizační struktury při formulování strategie.

15)Charakteristika Porterova pětifaktorového modelu.

16)Charakteristika základních modelů hodnocení strategické pozice podniku/ SBU a východiska pro hodnocení strategické pozice produktu.

17)Porovnání matice GE s maticí BCG.

18)Metody pro rychlou analýzu finanční situace podniku (rychlý test, Altmanův index, index bonity, „spider“ analýza).

19)Kontrolní proces, členění odchylek, jejich význam.

20)Strategický management a charakteristika kontrolního procesu.

21)Implementace a její charakteristika ve strategickém managementu.

22)Charakteristika modelů podnikových strategií.

Osnova přednášek:

1.Základní pojmy, strategie a strategický management.

2.Strategické myšlení, etapy vývoje strategického managementu.

3.Proces strategického managementu.

4.Podniková vize, mise (poslání) a cíle, strategická mezera, typologie strategií.

5.Hierarchie strategií.

6.Analýza obecného a oborového okolí podniku.

7.Porterův model, generické strategie.

8.Analýza vnitřního prostředí podniku, analýza faktorů, model „7S“, kauzální model, hodnotový řetězec.

9.Metoda scénářů, Porterův model scénáře, scénáře podle GE a metoda SMIC M. Geodeta.

10.Scénáře podle Kees van der Heijdena.

11.Metody hodnocení strategické pozice podniku/ SBU.

12.Formulace strategie. Charakteristika strategie růstu, stabilizace a omezování.

13.Konkurenční a funkční strategie.

Osnova cvičení:

1.Úvodní test, návaznost na jiné předměty, zadání prezentací

2.Prezentace a diskuse, hlavní znaky strategického rozhodování a jejich charakteristika, příklady.

3.Prezentace a diskuse, atributy úspěšného podnikového řízení, příklady.

4.Prezentace a diskuse, soustava poměrových ukazatelů pro strategickou analýzu, příklady.

5.Prezentace a diskuse, příklady výpočtu poměrových ukazatelů pro konkrétní podniky.

6.Prezentace a diskuse, výrobková strategie - uvedení nového výrobku na trh, příklady.

7.Prezentace a diskuse, generické konkurenční strategie, předpoklady pro uplatnění generických strategií, příklady.

8.Prezentace a diskuse, Ishikawův diagram příčin a následků, Paterova analýza, příklady.

9.Prezentace a diskuse, hodnotový řetězec, příklady.

10.Prezentace a diskuse, krizový management, příklady.

11.Prezentace - externí lektor.

12.Prezentace a diskuse, SWOT analýza, zkušenostní křivka, příklady.

13.Prezentace a diskuse, principy řízení v GE podle J. Welche, scénáře ve strategickém plánování, zápočty.

Cíle studia:

Cílem je využití základních metod a nástrojů využívaných v procesu strategického managementu při vytváření podnikové konkurenční výhody.

Studijní materiály:

Žáček, V., Bauer, J.: Strategický management. učební text, ČVUT v Praze, Praha 2009

Dedouchová, M.: Strategie podniku. C.H.Beck, Praha 2001

Mintzberg, H., Quinn, J.: The Strategy Process : Concepts, Contexts and Cases. West Publishing Copany, New York 1992

Kees van der Heijden: Scénáře. Umění strategické konverzace, ASPI, Praha 1996

Keřkovský, M., Vykypěl, O.: Strategické řízení. C.H.Beck, Praha 2002

Porter. M.: Konkurenční výhoda. Victoria Publishing, Praha 1992

Porter, M.: Konkurenční strategie. Victoria Publishing, Praha 1994

Sedláčková, H., Buchta, K.: Strategická analýza. 2. přepracované a rozšířené vydání, C.H.Beck, Praha 2006

Poznámka:
Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 9. 7. 2012
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet10764002.html