Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2023/2024
UPOZORNĚNÍ: Jsou dostupné studijní plány pro následující akademický rok.

Reflexe pedagogické praxe II

Přihlášení do KOSu pro zápis předmětu Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
32BC-K-PPR2-01 KZ 3 8B česky
Garant předmětu:
Přednášející:
Lenka Emrová, Eva Šírová
Cvičící:
Lenka Emrová, Eva Šírová
Předmět zajišťuje:
institut pedagogických a psychologických studií
Anotace:

Vyučující a studenti budou společně hledat vhodná řešení pro specifické situace pedagogické praxe i efektivní řešení dopadů dynamických změn v současném vzdělávání. Výuka staví zejména na cíleném budování bezpečného prostoru k reflexi vlastních dispozic k učení, ke sdílení a zpracování emocí i náročných témat z praxe, včetně prezentace a komunikace prvních pedagogických výstupů studentů. Zařazené postupy: řízená diskuze, zpětnovazebné rozhovory, brainstorming, metody psychosociálního výcviku.

Požadavky:

Studentské portfolio (založení portfolia a pořízení min. jednoho zpětnovazebného záznamu, vč. prezentace prací).

Osnova přednášek:

Do obsahové náplně předmětů mohou přinášet náměty sami studenti, např.: předpoklady profesního uvažování, vztahy jednotlivých aktérů vyučovacího procesu (učitel-žák, učitel-rodič, učitel-kolega, učitel-vedení školy), zvnitřnění vlastních profesních rolí, interpersonální a interpersonální konflikty a jejich řešení, utváření autority učitele, zvládání emočního zatížení, (stres, strach z odpovědnosti učitele, syndrom vyhoření), psychohygiena v práci učitele.

Osnova cvičení:

Do obsahové náplně předmětů mohou přinášet náměty sami studenti, např.: předpoklady profesního uvažování, vztahy jednotlivých aktérů vyučovacího procesu (učitel-žák, učitel-rodič, učitel-kolega, učitel-vedení školy), zvnitřnění vlastních profesních rolí, interpersonální a interpersonální konflikty a jejich řešení, utváření autority učitele, zvládání emočního zatížení, (stres, strach z odpovědnosti učitele, syndrom vyhoření), psychohygiena v práci učitele.

Cíle studia:

Cílem předmětu je rozvoj profesních dovedností učitele prostřednictvím nácviku vhodných postupů ve výuce (pedagogické, didaktické, psychologické aspekty).

Studijní materiály:

Jones, R.W., & Pollard, A. (2020). A Reflective Teaching in Further, Adult and Vocational Education. Bloomsbery Publ.

Slezáková, J. (2020). Průvodce pedagogickou praxí. UPOL.

Fletcher-Wood, H. (2018). Responsive Teaching. Taylor & Francis Ltd.

Korthagen, F. A. (2011). Making teacher education relevant for practice: The pedagogy of realistic teacher education. Orbis scholae, 5(2), 31-50.

Robinson, R. (2021). Communication Instruction in the Generation Z Classroom: Educational Explorations. Lexington Books.

Šeďová; K., Šalamounová; Z., Švaříček; R., Sedláček; M. Majcík, M., & Navrátilová, J. (2020). Výuková komunikace. Muni PRESS.

Poznámka:
Další informace:
https://moodle-vyuka.cvut.cz/course/view.php?id=11329
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
Rozvrh není připraven
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
Rozvrh není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 27. 4. 2024
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet7859106.html