Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2023/2024

Pedagogická a vývojová psychologie

Přihlášení do KOSu pro zápis předmětu Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
32BC-K-PSYV-01 Z,ZK 6 16B česky
Garant předmětu:
Eva Šírová
Přednášející:
Eva Šírová
Cvičící:
Eva Šírová
Předmět zajišťuje:
institut pedagogických a psychologických studií
Anotace:

Předmět přestavuje pedagogickou a vývojovou psychologii jako jedno z východisek pro profesní působení učitele ve škole. Předmět předkládá vybrané psychologické poznatky potřebné pro porozumění a vedení edukačního procesu. Jde zejména o charakteristiku a vývoj poznávacích, motivačních a emočních procesů, psychických vlastností jedince a jejich změn v jednotlivých vývojových fázích, především v období dospívání.

Požadavky:

Z = vypracovat pedagogicko-psychologickou charakteristiku jedince ve věku od 12 do 20 let, na podkladě zpracování výsledku rozhovorů, pozorování a dotazníků (Pokyny a pomůcky pro vypracování kazuistiky) + průběžné úkoly v Moodlu

Zk = prostudovat základní literaturu v souvislosti s požadavky na zkoušku (Kontrolní otázky) a minimálně tři publikace ze seznamu doporučené literatury (přehled publikací přinese student ke zkoušce) + úspěšně složit písemný test znalostí (10 otázek s výběrem z možných odpovědí, 3 otevřené otázky hodnocené 0-5 body) + ústní rozprava nad testem, úkoly a vypracovanou kazuistikou

Kritéria hodnocení:

A = 90-100 bodů, B = 80-89 bodů, C = 70-79 bodů, D = 60-69 bodů, E = 50-59 bodů, F = 0-49 bodů

Pedagogicko-psychologická charakteristika jedince (0-50 bodů)

Úkoly v Moodlu (0-10 bodů)

Test (0-25 bodů)

Literatura a ústní zkoušení (15 bodů)

Osnova přednášek:

Úvod do pedagogické psychologie. Využití pedagogické psychologie v edukační praxi. Cíle, úkoly a požadavky předmětu. Pedagogicko-psychologická charakteristika jedince a jeho vývoje. Zadání a postupy zpracování kazuistiky

Jak se stát dobrým učitelem. Jak se stát dobrým žákem. Charakteristiky učitele experta a žáka experta.

Možnosti rozvoje učitelů. Interakce mezi učitelem a žákem. Osobnost učitele a syndrom vyhoření, psychohygiena. Supervize.

Pedagogicko-psychologická charakteristika jedince a jeho vývoje. Kognitivní vývoj a jeho význam pro výchovu a vzdělávání. Rodiče, sourozenci a důležití dospělí ve vývoji a vzdělávání.

Psychologická charakteristika adolescence a vynořující se dospělosti.

Individuální a skupinové rozdíly při učení, ve vyučování a ve výchově. Nadaní žáci.

Školní třídy a jejich management. Diagnostika jednotlivce a školní třídy jako východisko pedagogicko-psychologické intervence. Školní třída jako sociální skupina.

Hodnocení ve výuce.

Osnova cvičení:

Jak se stát dobrým učitelem. Jak se stát dobrým žákem. Charakteristiky učitele experta a žáka experta.

Možnosti rozvoje učitelů. Interakce mezi učitelem a žákem. Osobnost učitele a syndrom vyhoření, psychohygiena. Supervize.

Pedagogicko-psychologická charakteristika jedince a jeho vývoje. Kognitivní vývoj a jeho význam pro výchovu a vzdělávání. Rodiče, sourozenci a důležití dospělí ve vývoji a vzdělávání.

Psychologická charakteristika adolescence a vynořující se dospělosti.

Individuální a skupinové rozdíly při učení, ve vyučování a ve výchově. Nadaní žáci.

Školní třídy a jejich management. Diagnostika jednotlivce a školní třídy jako východisko pedagogicko-psychologické intervence. Školní třída jako sociální skupina.

Hodnocení ve výuce.

Cíle studia:

Představit pedagogickou a vývojovou psychologii jako jedno z možných východisek pro profesní působení ve výchovném a školním prostředí a ve všech oblastech, kde učitel potřebuje ucelené objasnění předchozího vývoje dětí, dospívajících i dospělých pro efektivní diagnostiku a intervenci.

Poskytnout teoreticko-aplikační základ pro psychologické vysvětlení edukačních procesů i vztahů a jejich působení pro rozvoj osobnosti.

Propojit poznatky pedagogické psychologie s řešením konkrétních edukačních situací (v rodinném i školním prostředí, v zájmových aktivitách apod.).

Ukázat, že je to právě pedagogická psychologie, která nabízí relevantní podklady pro porozumění podmínkám rozvoje jednotlivce a jejich podporu.

Získané znalosti: student umí vymezit základní oblasti pedagogické psychologie, zná místo pedagogické psychologie v taxonomii psychologických disciplín i v oborech věnujících se edukaci jedince, přínos disciplíny pro praxi výchovy, vzdělávání a pro rozvíjení jedince; ovládá významné koncepce vývoje osobnosti, učení a jejich přínos k rozvoji pedagogické psychologie; zná a vysvětlí základní předmětné kategorie pedagogické psychologie (zejm. vývoj osobnosti, učení, schopnosti, kompetence, socializace, výchova, sebevýchova; motivace); zná a rozumí základním okruhům problémů řešených pedagogickou psychologií; zná základní principy popisu a porozumění vývoje a edukace jedince.

Získané dovednosti: student dovede použít přístupy pedagogické psychologie a odliší ho od přístupu sociologie, speciální pedagogiky, pedagogiky, medicíny; umí porovnat jednotlivé koncepce, dokáže vystihnout jejich zásadní přínosy; dokáže provést orientační analýzu vývoje konkrétní osobnosti a její edukace na podkladě případové studie; dokáže kriticky posoudit psychologickou zakotvenost a metodologickou adekvátnost u běžných postupů řešení každodenních problémů edukační praxe.

Studijní materiály:

Dobrovská, D. (2023). Pedagogická a vývojová psychologie [E-book]. MÚVS, Moodle-výuka.

nebo jednu z těchto tří učebnic pedagogické psychologie:

Čáp, J., & Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Portál.

Fontana, D. (2014). Psychologie ve školní praxi. Portál.

Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Portál.

A jednu z těchto tří učebnic vývojové psychologie:

Langmeier, J., & Krejčířová, D. (1998 či pozdější vydání). Vývojová psychologie. Grada.

Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Portál.

Vágnerová, M. (1997 či pozdější vydání). Vývojová psychologie. Karolinum.

Poznámka:
Další informace:
https://moodle-vyuka.cvut.cz/course/view.php?id=9366
Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
Rozvrh není připraven
Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt

místnost JP:B-771

09:00–12:15
(přednášková par. 1)
Jugoslávských partyzánů 3
So
místnost JP:B-771

09:00–12:15
(přednášková par. 1)
Jugoslávských partyzánů 3
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 4. 2024
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet7857306.html