Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2019/2020

Virtuální realita I

Přihlášení do KOSu pro zápis předmětu Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
BI-VR1 KZ 4 2P+2C česky
Přednášející:
Petr Klán (gar.)
Cvičící:
Petr Klán (gar.)
Předmět zajišťuje:
katedra softwarového inženýrství
Anotace:

Seznámení s virtuální realitou (VR), metaverzem pro virtuální realitu NeoS, souborem nástrojů pro práci ve virtuálním prostředí a tvořením virtuálních světů. Dalším cílem je uvedení do pravidel a náležitostí chování a komunikace avatarů. Předmět se soustřeďuje na způsoby tvoření pomocí stěžejních nástrojů virtuální reality a vizuální programování 3D světů LogiX. Rozvíjí informatické myšlení i sdílené sociální aktivity.

Požadavky:
Osnova přednášek:

1.Skutečnost a virtuální skutečnost, pohlcení.

2.Virtuální komunikace, interaktivita a sociální interakce.

3.Virtuální život.

4.Technické prostředky VR.

5.Základy používání VR.

6.Virtuální 3D světy.

7.Ovládání operačního systému pro virtuální realitu.

8.Tvorba v operačním systému pro virtuální realitu.

9.Práce s 3D modely a 3D skenování.

10.Jak na první dynamickou VR aplikaci.

11.Propojení a sdílení virtuálních světů.

12.Komplexní aplikace ve virtuální realitě.

Osnova cvičení:

1.Základy virtuální reality, úvod do předmětu.

2.Stěžejní technologie virtuální reality.

3.Principy tvorby ve virtuální realitě.

4.Přehled a používání software pro virtuální realitu.

5.První příklady tvorby ve virtuálním světě.

6.Praktická tvorba 3D světů.

7.Tvorba komplexnějších 3D světů.

8.Virtuální hub.

9.Přenos 3D modelů do 3D světů.

10.Příklady dynamických 3D světů.

11.Sociální interakce 3D světů.

12.Zadání a příprava samostatné zápočtové práce.

Cíle studia:

1. Virtuální realita (myšlení virtuální reality, zařízení, pole působnosti, vztah se skutečným světem).

2. Metaverzum Neos (3D modely, materiály, textury, shadery, pozicování objektů, nástroje, částicové systémy, inspektor scény, import a export objektů, tvoření světů, virtuální hub).

3. Avatary (sociální zkušenosti, vzhled, převtělování, pohyby, riggování, animace).

4. Vizuální programování (LogiX, dynamické scény, , )

Studijní materiály:

1. Klán, P. a T. Mariančík (2019). Jak stavět virtuální světy v metaverzu NeoS. Solirax.

2. Donally, J. (2018). Learning Transported: Augmented, Virtual and Mixed Reality for All Classrooms. International Society for Technology in Education.

Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt

místnost TH:A-s135
Klán P.
11:00–12:30
(přednášková par. 1)
Thákurova 7 (FSv-budova A)
As135
místnost T9:348
Klán P.
12:45–14:15
(přednášková par. 1
paralelka 101)

Dejvice
NBFIT PC ucebna
místnost T9:348
Klán P.
14:30–16:00
(přednášková par. 1
paralelka 102)

Dejvice
NBFIT PC ucebna
Rozvrh na letní semestr 2019/2020:
Rozvrh není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 19. 9. 2019
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet5712306.html