Virtuální realita I
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
BI-VR1 | KZ | 4 | 2P+2C | česky |
- Vztahy:
- Úspěšné absolvování předmětu BI-VR1 je podmínkou pro zápis na předmět BI-VR2.
- Předmět je ekvivalentní s BIE-VR1.21 .
- Garant předmětu:
- Petr Klán
- Přednášející:
- Petr Klán
- Cvičící:
- Petr Klán, Petr Pauš
- Předmět zajišťuje:
- katedra softwarového inženýrství
- Anotace:
-
Seznámení s virtuální realitou (VR). Metaverze pro virtuální realitu. Vlastnosti virtuálního 3D prostoru. Nástroje a materiály pro práci ve virtuálním prostoru.. Principy tvoření virtuálních světů. Uvedení do pravidel tvorby, chování a komunikace avatarů. Předmět se soustřeďuje na způsoby digitálního 3D myšlení. Používá stěžejní elementy virtuální reality a vizuálního programování 3D světů. Rozvíjí informatické myšlení, empatii a sdílené sociální aktivity.
- Požadavky:
-
Předmět nevyžaduje žádné odborné znalosti kromě základů aritmetiky a geometrie.
- Osnova přednášek:
-
1.Skutečnost a virtuální skutečnost, pohlcení.
2.Virtuální komunikace, interaktivita a sociální interakce.
3.Virtuální život.
4.Technické prostředky VR.
5.Základy používání VR.
6.Virtuální 3D světy.
7.Ovládání operačního systému pro virtuální realitu.
8.Tvorba v operačním systému pro virtuální realitu.
9.Práce s 3D modely a 3D skenování.
10.Jak na první dynamickou VR aplikaci.
11.Propojení a sdílení virtuálních světů.
12.Komplexní scéna ve virtuální realitě.
- Osnova cvičení:
-
1.Základy virtuální reality, úvod do předmětu.
2.Stěžejní technologie virtuální reality.
3.Principy tvorby ve virtuální realitě.
4.Přehled a používání software pro virtuální realitu.
5.První příklady tvorby ve virtuálním světě.
6.Praktická tvorba 3D světů.
7.Tvorba komplexnějších 3D světů.
8.Virtuální hub.
9.Přenos 3D modelů do 3D světů.
10.Příklady dynamických 3D světů.
11.Sociální interakce 3D světů.
12.Zadání a příprava samostatné zápočtové práce.
- Cíle studia:
-
1. Virtuální realita (myšlení virtuální reality, zařízení, pole působnosti, vztah se skutečným světem).
2. Metaverze pro virtuální realitu (3D modely, materiály, textury, shadery, materiály, transformace 3D objektů, nástroje, částicové systémy, inspektor scény, import a export objektů, tvoření světů, virtuální hub).
3. Avataři (sociální zkušenosti, charaktery, iniciace, převtělování, pohyby, riggování, animace).
4. Vizuální programování (principy, dynamické scény).
- Studijní materiály:
-
1. Klán, P. a T. Mariančík (2019). Jak stavět virtuální světy v metaverzu NeoS. Solirax Ltd London.
2. Greengard, S. (2019). Virtual Reality. MIT Press.
- Poznámka:
-
Informace o předmětu a výukové materiály naleznete na https://moodle-vyuka.cvut.cz/course/view.php?id=7720/
Na tento předmět navazuje v magisterském studiu předmět Pokročilá virtuální realita.
- Další informace:
- https://moodle-vyuka.cvut.cz/course/view.php?id=7720
- Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Bc. program Informatika, pro fázi studia bez oboru, 2015-2020 (volitelný předmět)
- Bc. obor Bezpečnost a informační technologie, 2015-2020 (volitelný předmět)
- Bc. obor Teoretická informatika, 2015-2020 (volitelný předmět)
- Bc. obor Počítačové inženýrství, 2015-2020 (volitelný předmět)
- Bc. obor Informační systémy a management, 2015-2020 (volitelný předmět)
- Bc. obor Webové a softwarové inženýrství, zaměření Softwarové inženýrství, 2015-2020 (volitelný předmět)
- Bc. obor Webové a softwarové inženýrství, zaměření Webové inženýrství, 2015-2020 (volitelný předmět)
- Bc. obor Webové a softwarové inženýrství, zaměření Počítačová grafika, 2015-2020 (volitelný předmět)
- Bc. obor Znalostní inženýrství, 2018-2020 (volitelný předmět)
- Bc. specializace Informační bezpečnost, 2021 (volitelný předmět)
- Bc. specializace Manažerská informatika, 2021 (volitelný předmět)
- Bc. specializace Počítačová grafika, 2021 (volitelný předmět)
- Bc. specializace Počítačové inženýrství, 2021 (volitelný předmět)
- Bc. program, pro fázi studia bez specializace, 2021 (volitelný předmět)
- Bc. specializace Webové inženýrství, 2021 (volitelný předmět)
- Bc. specializace Umělá inteligence, 2021 (volitelný předmět)
- Bc. specializace Teoretická informatika, 2021 (volitelný předmět)
- Bc. specializace Softwarové inženýrství, 2021 (volitelný předmět)
- Bc. specializace Počítačové systémy a virtualizace, 2021 (volitelný předmět)
- Bc. specializace Počítačové sítě a Internet, 2021 (volitelný předmět)
- Study plan for Ukrainian refugees (volitelný předmět)
- Bc. specializace Informační bezpečnost, 2024 (volitelný předmět)
- Bc. program, pro fázi studia bez specializace, 2024 (volitelný předmět)
- Bc. specializace Manažerská informatika, 2024 (volitelný předmět)
- Bc. specializace Počítačová grafika, 2024 (volitelný předmět)
- Bc. specializace Softwarové inženýrství, 2024 (volitelný předmět)
- Bc. specializace Webové inženýrství, 2024 (volitelný předmět)
- Bc. specializace Počítačové sítě a Internet, 2024 (volitelný předmět)
- Bc. specializace Počítačové inženýrství, 2024 (volitelný předmět)
- Bc. specializace Počítačové systémy a virtualizace, 2024 (volitelný předmět)
- Bc. specializace Umělá inteligence, 2024 (volitelný předmět)
- Bc. specializace Teoretická informatika, 2024 (volitelný předmět)