Blender
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
BI-BLE | Z,ZK | 4 | 2+2 | česky |
- Přednášející:
- Lukáš Bařinka (gar.)
- Cvičící:
- Lukáš Bařinka (gar.)
- Předmět zajišťuje:
- katedra softwarového inženýrství
- Anotace:
-
Předmět volně navazuje na představení opensource systému Blender v předmětu BI-MGA (Multimediální a grafické aplikace). Je určený zájemcům o 3D grafiku a animace. Nabízí kompletní a prakticky zaměřené seznámení s tímto prostředím. Studenti mohou dále pokračovat předmětem BI-PGA (Programování grafických aplikací).
- Požadavky:
-
Základní znalosti bitmapové a vektorové grafiky na úrovni předmětu BI-MGA.
- Osnova přednášek:
-
1. Blender GUI, přizpůsobení a režimy práce, nastavení, add-ons, související nástroje, primitivní objekty a jejich umístění do scény
2. Transformace objektů, souřadné systémy, práce s objekty, režim objektů a meshe, zarovnávání objektů, výběry, práce s kamerou, nasvícení scény
3. Materiály, systém globálního osvětlování, Cycles
4. Texturování, způsoby mapování textury, texture painting
5. Techniky modelování, práce s drátovým modelem, geometrie a topologie modelu
6. Low-poly, high-poly modelování, zapékání AO a textur, sculpting
7. Postprocesing, Video editing
8. Motion/object/camera tracking
9. Částicové systémy a fyzikální modelování
10. Animační subsystém
11. Python API, skriptování v pythonu, způsob uložení scény a operace s prvky scény a GUI
12. Animation nodes
- Osnova cvičení:
-
1. Základní ovládání UI blenderu, primitivní objekty a tvorba scény
2. Transformace a zarovnání objektů, typy světel a nasvícení scény, lokální Vs globální osvětlovací modely
3. Nastavení materiálů, blender internal render Vs cycles render, kombinace materiálů
4. Nastavení textur, projekce meshe do plochy, UV mapování textury
5. Režim objektu a drátového modelu, základní modelovací techniky, použití modifikátorů
6. Hi-res modely, dynamická změna detailů, optimalizace objektů a práce s nimi
7. Node editor/compositor a postprodukce renderu, editace videa
8. Kombinace videa reálné a 3D (virtuální) scény
9. Částicové systémy a fyzikální modelování
10. Tvorba animace objektů, rigging
11. Skriptování v pythonu, tvorba rozšíření
12. Procedurální animace
- Cíle studia:
- Studijní materiály:
-
[1] Hess, D. Roland, Blender Foundations: The Essential Guide to Learning Blender 2.6, 1st Edition, 2010, ISBN: 978-0240814308
[2] Blain, John M., The Complete Guide to Blender Graphics: Computer Modeling and Animation, 1st Edition, 2012, ISBN: 978-1466517035
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:
- Rozvrh není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2018/2019:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Bc. program Informatika, studijní plán pro fázi studia bez oboru, verze 2015, 2016, 2017 a 2018 (volitelný předmět)
- Bc. obor Bezpečnost a informační technologie, verze 2015, 2016, 2017 a 2018 (volitelný předmět)
- Bc. obor Teoretická informatika, verze 2015, 2016, 2017 a 2018 (volitelný předmět)
- Bc.obor Počítačové inženýrství, verze 2015, 2016, 2017 a 2018 (volitelný předmět)
- Bakalářský obor Informační systémy a management, verze 2015, 2016, 2017 a 2018 (volitelný předmět)
- Bakalářský obor Znalostní inženýrství, verze 2015, 2016 a 2017 (volitelný předmět)
- Bakalářský obor WSI, zaměření Softwarové inženýrství, verze 2015, 2016, 2017 a 2018 (volitelný předmět)
- Bakalářský obor WSI, zaměření Webové inženýrství, verze 2015, 2016, 2017 a 2018 (volitelný předmět)
- Bakalářský obor WSI, zaměření Počítačová grafika, verze 2015, 2016, 2017 a 2018 (volitelný předmět)
- Bakalářský obor Znalostní inženýrství, verze 2018 (volitelný předmět)