Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2023/2024
UPOZORNĚNÍ: Jsou dostupné studijní plány pro následující akademický rok.

Evaluace a autoevaluace ve škole

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
U51C0104 Z 3 8B česky
Garant předmětu:
Přednášející:
Cvičící:
Předmět zajišťuje:
institut pedagogických a psychologických studií
Anotace:

Rámcová struktura a kritéria vlastního hodnocení školy. Cíle vlastní hodnocení školy, efektivita opatření ke zvyšování kvality ŠVP. Hlavní oblasti vlastního hodnocení školy, jako jsou podmínky, průběh, výsledky vzdělávání, problematika řízení pedagogického procesu a úroveň výsledků školy i jednotlivých výchovně vzdělávacích činností, předmětů atp. Pravidla a harmonogram vlastního hodnocení školy.

Zásady uplatňování managementu jakosti, kvality v podmínkách školství - obecné přístupy a specifika vzdělávání. Aplikace mezinárodně uznávaných postupů řízení kvality, se zřetelem na podmínky škol a školských zařízení. Očekávání naplňování zásad kvality od pracovníků školy.

Požadavky:

- docházka a aktivní účast na přednáškách/cvičeních (max. o jedné absenci);

- vypracování semestrální práce dle zadání.

Osnova přednášek:
Osnova cvičení:
Cíle studia:

Cílem předmětu je seznámit se s právní normou a strategickými dokumenty souvisejícími s řízením kvality ve školství, pochopit a aplikovat vazby na další evaluační procesy, zvýšit odborné kompetence nutné pro efektivní koordinaci vlastního hodnocení školy.

Očekávané cílové kompetence absolventa:

. Orientuje se v používané terminologii v oblasti evaluace a autoevaluace

. Orientuje se v základních relevantních právních normách a strategických dokumentech

. Definuje kvalitu a základní modely řízení kvality

. Charakterizuje kvalitní školu

. Popíše jednotlivé fáze evaluace

. Volí vhodné oblasti hodnocení, kritéria, indikátory a evaluační nástroje

. Analyzuje rizika spojená s evaluačními procesy, navrhuje vhodná opatření na jejich eliminaci

. Aplikuje vybrané odborné kompetence pro plánování evaluace a autoevaluace

. Rozvíjí evaluační kulturu

Studijní materiály:

-KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0885-X.

-KOLEKTIV. Evaluace a hodnocení v procesu tvorby a realizace ŠVP. In Další vzdělávání pedagogických pracovníků odborných škol na podporu přípravy a realizace školních vzdělávacích programů - expertní činnost.Praha: NÚOV, 2007, 59 s.

-MECHLOVÁ, E., MALČÍK, M., PEŠEK, D. Kvalita školy. Metodika přípravy a provádění vlastního hodnocení školy. Materiály projektu ESF. Ostravská univerzita v Ostravě, 2007.

-PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace. Hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno : MU v Brně Centrum pro další vzdělávání učitelů, 1996. ISBN 80-210-1333-8.

-SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Východiska a nové metody pro praxi. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-262-9.

-ŠLAJCHOVÁ, L. Autoevaluace v praxi základních škol. Disertační práce. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2007.156 s., s. příl. CD-ROM

-ŠLAJCHOVÁ, L. Autoevaluace v praxi základních škol. Učitelské noviny : týdeník pro učitele a přátele školy; Roč. 110, č. 16 (2007), s. 15-17. ISSN: 0139-5718

-KUBŮ, Monika a ŠLAJCHOVÁ, L. „Autoevaluace školy a hodnocení žáků“ v osobních konzultacích k realizaci ŠVP ZV. In Monografické č. seriálu: Orbis scholae, ISSN 1802-4637 Roč. 4, č. 1 (2010), CHVÁL, Martin, ed., MICHEK, Stanislav, ed. a POL, Milan, ed. Evaluace ve škole. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2010.

-VAŠŤATKOVÁ, J. Úvod do autoevaluace školy. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1422-8.

-VAŠŤATKOVÁ, J. Autoevaluace a benchmarking ve škole. Olomouc: Hanex, 2010. ISBN 978-80-7409-029-5

Poznámka:
Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 27. 3. 2024
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet5150106.html