Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2023/2024
UPOZORNĚNÍ: Jsou dostupné studijní plány pro následující akademický rok.

Obecná didaktika

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah
U51C2101 Z,ZK 6 20B
Garant předmětu:
Přednášející:
Cvičící:
Předmět zajišťuje:
institut pedagogických a psychologických studií
Anotace:

Předmět obecné didaktiky představuje myšlenkový systém, který poskytuje studujícím teoretické poznání potřebné pro efektivní řízení výchovně vzdělávacího procesu na základě odhalení zákonitostí, souvislostí a vztahů mezi vzdělávacími cíli, obsahem učiva, prostředky, podmínkami,evaluací, činností učitele a činností žáka.Přibližuje jednotlivé didaktické koncepce a vede k odlišování podnětných prvků od módních trendů. Vytváří teoretický základ o nějž opírá učitel zdůvodněná didaktická rozhodnutí a praktické vzdělávací kroky.

Požadavky:

Prostudovat stanovený okruh odborné literatury podle pokynů vyučujícího.

Výstupním požadavkem je zpracování didaktického testu v prezenční formě.

Osnova přednášek:

1.Vzdělání, vzdělávání, vzdělanost. Druhy a typy vzdělání, funkce vzdělání.

2.Soudobé teorie vzdělání a jejich odraz ve výchovně vzdělávací praxi.

3.Vyučovací proce, jeho podstat, charakteristika, rysy a definice, zákonitosti vyučovacího procesu.

4.Vyučovací proces jako poznávací proces.Osvojování nového učiva,vyučovací proces jako systém výchovněvzdělávacích situací. Osvojování pojmů

5.Moderní koncepce vyučování.

6.Pedagogická dokumentace a kurikulum.

7.Metody vyučování jako nástroje dynamiky výchovně vzdělávacího procesu.

8. Teorie vymezování učiva.

9.Organizační formy vyučování. Didaktická funkce moderních technických prostředků.

10.Pedagogická diagnostika a hodnocení žáků.

Osnova cvičení:

Semináře vycházejí ze zadaných seminárních prací, které studenti přednášejí a které se diskutují.

Cíle studia:

Cílem je seznámit studenty s teorií vzdělání a vyučování, tak aby si byli schopni osvojit základy didaktického myšlení a úspěšně řídt výchovně vzdělávací proces.

Studijní materiály:

Kolář, Z. Zkušenosti žáků ve vyučování. Praha : AUC, 1973.

Kolář. Z.; Šikulová, R. Hodnocení žáků. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6Maňák, J. Nárys didaktiky.Brno: PF MU, 1993.

Maňák,J.,Klapko,D. Učebnice pod lupou.Brno: Paido, 2006.

Maňák,J.,Janík,T.,Švec V. Kurikulum v současné škole. Brno: Paido,2008.

Maňák,J.,Švec,V. Výukové metody. Brno, Paido 2003.

Perersen,W.,H. Učebnica všeobecnej didaktiky. Bratislava: SPN,1993.

Průcha,J. Učebnice: analýza edukačního média. Brno: Paido,1998.

Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada,2008.

Skalková,J. Za novou kvalitu vyučování. Brno: Paido,1995.

Semrád,J. Tvořivost žáků v hodnocení učitele.In sb. Tvořivost v práci učitele a žáků. Brno : Paido1996, s.64-70.

Semrád, J., Škrabal,M. Strtegie výuky v kontextu kurikulární reformy. Projekt ESF Další vzdělávání pedagogických pracovníků odborných škol na podporu přípravy a realizace školníchvzdělávacích programů CZ.04.1.03/3.1.15.1/0194.Praha: NÚOV, 2008,28s.

Semrád,J.,Škrabal,M. Koncepční a legislativní východiska rkulrikulární reformy. Projekt ESF. Praha: NÚOV, 2008, 28s.

Šimoník, O. Úvod do didaktiky ZŠ.Brno: MSD,s.r.o.2005.

Vališová, A. Historie a perspektivy didaktického myšlení.Praha:Karolinum, 2004.

Poznámka:
Další informace:
Moodle - výuka,cvut,cz/course
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 27. 3. 2024
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet5149206.html