Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2023/2024
UPOZORNĚNÍ: Jsou dostupné studijní plány pro následující akademický rok.

Vybrané kapitoly z didaktiky odborných předmětů

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
U51C9919 Z,ZK 9 20B česky
Garant předmětu:
Přednášející:
Cvičící:
Předmět zajišťuje:
institut pedagogických a psychologických studií
Anotace:

V předmětu Vybrané kapitoly z didaktických předmětů jsou studenti podrobněji seznamováni s vybranými otázkami a problémy v návaznosti na předmět Didaktika odborných předmětů. Těžiště je v didaktické analýze učiva, podrobnějším rozboru úrovní jednotlivých taxonomií výukových cílů, ukázkách typů problémových úloh a ve strategii řešení těchto úloh. Probírají se také didaktické funkce školních experimentů a metodika řešení úloh (především kvantitativních). Studenti se naučí jednodušším metodám zpracování výsledků didaktického učitelského testu a poznají možnosti tvorby klasifikační stupnice na základě výsledků testu.

Požadavky:

V návaznosti na seminární práce zadávané v předmětu Didaktika odborných předmětů uplatnit podrobnější přístup k tvorbě výukových cílů, tvorbě různých typů úloh a použít způsoby jejich řešení. Znalosti také uplatnit při tvorbě běžné zkoušky vědomostí a dovedností a při tvorbě didaktického testu..

Osnova přednášek:

1. Cíle výuky z hlediska jejich taxonomií a jednotlivých úrovní těchto taxonomií.

2. Didaktická analýza učiva a tvorba konkrétních cílů.

3. Metoda problémového výkladu z hlediska strategie řešení problémové úlohy.

4. Typy školních experimentů a jejich didaktická funkce.

5. Typy školních úloh, způsoby jejich řešení a strategie řešení kvantitativních úloh.

6. Využití výsledků položkové analýzy testu a zpracování výsledků testu k tvorbě běžné zkoušky a didaktického testu. Tvorba klasifikační stupnice.

Osnova cvičení:

1. Didaktická analýza vybraného tématu učiva střední odborné školy a formulace výukových specifických cílů.

2. Návrh typů úloh pro technické předměty střední odborné školy.

3. Tvorba nestandardizovaného testu o aspoň 10 položkách.

Cíle studia:

Konkrétně formulovat specifické cíle u vybraného učiva na jednotlivých úrovních taxonomie výukových cílů.

Porozumět strategii řešení problémové úlohy a prakticky ji aplikovat na zvolené problémové úloze.

Vybrat pokusy vhodné pro jednotlivé didaktické funkce pokusů.

Porozumět strategii řešení kvantitativních úloh a prakticky ji aplikovat při jejich obecném řešení.

Použít vhodné kritérium pro zpracování výsledků didaktického testu a pro konstrukci klasifikační stupnice.

Studijní materiály:

1. Svoboda, E. a kol.: Kapitoly z didaktiky odborných předmětů. Praha,Vydavatelství ČVUT, 2004.

2. RVP pro střední odborné vzdělávání.

3. Kalous, Z. a kol.: Školní didaktika. Praha, Portál, 2002.

4. Vališová, A., Kosíková, H.: Pedagogika pro učitele. Praha, Grada, 2007.

5. Chráska, M.: Didaktické testy. Brno, Paido, 1999.

6. Slavík, J.: Hodnocení v současné škole - východiska a nové metody pro praxi. Praha, Portál, 1999.

7. Průcha, J. Učebnice: teorie a analýzy edukačního media. Brno, Paido,1998

Poznámka:

Předmět je určen pro studenty studijního oboru Učitelství odborných předmětů

Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 27. 3. 2024
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet5019406.html