Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2023/2024
UPOZORNĚNÍ: Jsou dostupné studijní plány pro následující akademický rok.

Sociologie

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
51KSOCN ZK 6 12B česky
Garant předmětu:
Přednášející:
Cvičící:
Předmět zajišťuje:
institut pedagogických a psychologických studií
Anotace:

Sociologie jako věda, sociologické myšlení včetně historických aspektů, hlavní pojmy a vazby, Sociologie výchovy, školy a vzdělávání, Sociologický výzkum, Zvládání sociálních rolí v pedagogice, Česká společnost na prahu 21. století, Vyhodnocení seminárních prací, závěrečná diskuse.

Požadavky:

nestanoveny

Osnova přednášek:

Sociologie jako věda, sociologické myšlení.

Sociologie výchovy, školy a vzdělávání.

Sociálních rolí v pedagogice.

Sociální stratifikace společnosti.

Sociologický výzkum.

Osnova cvičení:
Cíle studia:

Cílem předmětu je podat studentům základní informace pro orientaci v oblasti sociologie v kontextu současného sociologického myšlení. Studenti porozumí základním termínům a jejich vazbám - socializace, sociální role, komunikace, instituce, sociální stratifikace, moc, agrese, ? Důraz je kladen na jejich konkrétní užití v sociologii výchovy a vzdělávání.

Cílem je rovněž teoretické i praktické zvládnutí různých sociálních rolí a situací, se kterými se posluchači setkají v praxi včetně mimořádného akcentu na komunikaci. Z praktického hlediska je cílem osvojení prostředků pro aplikovaný výzkum, tj. tvorby dotazníku a dalších postupů (strukturovaný rozhovor, obsahová analýza) kvantitativní i kvalitativní sociologie.

Studijní materiály:

Základní literatura:

Berger, P.L. Pozvání do sociologie. Praha: Naše vojsko, 2003.

Diesman, M. Jak vyrábět sociologickou znalost. Praha: Karolinum, 1998.

Giddens, A. Sociologie. Praha: Argo, 1999.

Havlik, R.; Koťa, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002.

Hermochová, S. Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno: AISIS, 2005.

Matějů, P., Straková, J. et al. Nerovné šance na vzdělání. Praha: Academia, 2006.

Tuček, M. a kol. Dynamika české společnosti a osudy lidí na přelomu tisíciletí. Praha: Slon, 2003.

Doporučená literatura:

Alan, J. Etapy života očima sociologa. Praha: Panorama, 1989.

Bauman, Z. Úvahy o postmoderní době. Praha: SLON, 1995.

Bauman, Z. Myslet sociologicky. Netradiční uvedení do sociologie. Praha: SLON, 2004.

Berger, P.L; Luckmann, T. Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologii vědění. CDK. Brno: 1999.

Berne, E. Jak si lidé hrají. Praha: Svoboda, 1970.

Cangelosi, J. S. Strategie řízení školy. Praha: Portál, 2000.

Durkheim, E. Sociologie a filosofie. Praha: SLON, 1998.

Freud, S. O člověku a kultuře. Praha: 1989.

Gavora, P Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 1996.

Goffman, E. Všichni hrajeme divadlo. Praha: Nakladatelství studia Ypsilon, 1999.

Herzmann, J. Výzkumy veřejného mínění. Praha: VŠE, 1995.

Illich, I. Odškolnění společnosti (polemický spis). Praha: SLON, 2001.

Jandourek, J. Sociologický slovník. Praha: Portál, 2001.

Keller, J. Úvod do sociologie. Praha: SLON, 2004.

Keller, J. Dvanáct omylů sociologie. Praha: SLON, 1995.

Lorenz, K. Takzvané zlo. Praha: Mladá fronta, 1992.

Lévi-Strauss, C. Smutné tropy. Praha: Odeon, 1966.

Lyotard, J.F. O postmodernismu. Praha: AV ČR, 1993.

Montoussé, M. a Renouard, G. Přehled sociologie. Praha: Portál, 2005.

Možný, L. Česká společnost: nejdůležitější fakta o kvalitě našeho života. Praha: Portál, 2002.

Možný, I. Sociologie rodiny. Praha: Slon, 2002.

Možný, I. Moderní rodina (mýty a skutečnosti). Brno: 1990.

Pelikán, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998.

Petrusek, M. Sociometrie: Teorie, metoda, techniky. Praha: Svoboda, 1969.

Pongs, A. V jaké společnosti vlastně žijeme? Praha: Nakladatelství ISV, 2000

Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997.

Přibová, M. a kol. Marketingový výzkum v praxi. Praha: Grada, 1996.

Ridley, M. Červená královna. Praha: Mladá fronta, 1999.

Sociologické směry, školy, paradigmata. Praha: SLON, 1994.

Strauss, A.; Corbinová, J. Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky zakotvené teorie. Sdružení Podané ruce, Brno a Albert, Boskovice: 1999.

Šubrt, J. Postavy a problémy soudobé teoretické sociologie. Praha: Nakladatelství ISV, 2001.

Thompson, K. Klíčové citace v sociologii. Hlavní myslitelé, pojmy a témata. Brno: Barrister a Principal, 2001.

Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum, 1997

Sak, P. Proměny české mládeže. Praha: Petrklíč, 2000. ISBN 80-7229-042-8

Sak, P.; Saková, K: Mládež na křižovatce. Praha: Svoboda Servis, 2004

Sak, P.; Saková, K. et al. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-230-0

Poznámka:
Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 27. 3. 2024
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet1941706.html