Tvorba uživatelského rozhraní
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
BIK-TUR | Z,ZK | 4 | 13KP+4KC | česky |
- Přednášející:
- Jan Schmidt (gar.)
- Cvičící:
- Jan Schmidt (gar.)
- Předmět zajišťuje:
- katedra číslicového návrhu
- Anotace:
-
Po absolvování předmětu studenti získají základní přehled o metodách tvorby běžných uživatelských rozhraní a jejich testování.
- Požadavky:
-
Základní znalosti o tvorbě SW systémů a jejich životním cyklu.
- Osnova přednášek:
-
1. Úvod do problematiky uživatelského rozhraní. Definice pojmu použitelnost, návrh soustředěný na uživatele. Začlenění návrhu uživatelského rozhraní do životního cyklu software.
2. Průzkum uživatelů, etika práce s uživateli, kolaborativní návrh. Persony. Průzkum kontextu, domény, úloh.
3. Metody návrhu uživatelského rozhraní, formální popis, modely. Prototypování uživatelských rozhraní (papírový mock-up, softwarové nástroje).
4. Vyhodnocování uživatelských rozhraní: prediktivní a interpretativní metody. Testování použitelnosti a jeho zjednodušené verze.
5. Psychologické aspekty návrhu uživatelských rozhraní. Příručky pravidel. Navigace a klasifikace.
6. Ergonomické aspekty návrhu uživatelských rozhraní. Speciální uživatelská rozhraní (pro mobilní prostředí, postižené uživatele, multimodální atd.).
- Osnova cvičení:
-
1. Problematika špatného návrhu. Témata projektů. Prototypování s nízkou přesností. Tvorba týmů, zadání projektů. Analýza příkladů webových rozhraní. Rozprava o projektech. Tvorba prototypu (Denim, HTML, Flash, Visual Basic,...). Kognitivní a heuristický průchod. Inspekce. Rozprava o projektech.
2. Tvorba metafor. Percepce uživatele, práce s barvou. Rozprava o projektech Metody grafického návrhu Prezentace semestrálních projektů. Test. Zápočet + odevzdávání semestrálních projektů.
- Cíle studia:
-
Řada produktů (softwarových i jiných) se vyznačuje nevhodnou komunikací s uživatelem. Tato situace je způsobena především tím, že při vývoji produktu nejsou brány v potaz potřeby a vlastnosti uživatelů. Cílem tohoto předmětu je seznámit studenty s postupy, které vedou na začlenění uživatele do procesu vývoje produktu a tím je zajištěna optimální komunikace s uživatelem.
- Studijní materiály:
-
Shneiderman, B., Plaisant, C. ''Designing the User Interface: Strategies for Effective Human-Computer Interaction (4th Edition)''. Addison Wesley, 2004. ISBN 0321197860.
Nielsen, J. ''Usability Engineering''. Morgan Kaufmann, 1993. ISBN 0125184069.
Galitz, W. O. ''The Essential Guide to User Interface Design''. Wiley, 2002. ISBN 0471084646.
Heinsen, S., Vogt, P. ''Usability praktisch umsetzen''. Hanser Fachbuchverlag, 2003. ISBN 3446222723.
- Poznámka:
-
Rozsah=konzultace+seminae
- Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:
- Rozvrh není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2019/2020:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Informační technologie, kombinovaná forma studia, verze 2014 (volitelný předmět)
- Teoretická informatika, kombinovaná forma studia, verze 2014 (volitelný předmět)
- Bc. program Informatika, komb. forma, pro fázi studia bez oboru, verze 2015 - 2019 (VO)
- Bc. obor Bezpečnost a informační technologie, kombinovaná forma studia, verze 2015 až 2019 (volitelný předmět)
- Bc. obor WSI, zaměření Softwarové inženýrství, kombinovaná forma studia, verze verze 2015 - 2019 (volitelný předmět)