Logo ČVUT
Loading...
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2011/2012

Ekonomika vzdělávání

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
51KEV Z 5 12 česky
Přednášející:
Cvičící:
Předmět zajišťuje:
katedra inženýrské pedagogiky
Anotace:

Podstatou předmětu je pochopení vlivů na ekonomickou efektivnost vzdělávání z hlediska jak jednotlivce (studujícího), jeho budoucího uplatnění (v pozici pedagoga, zaměstnavatele, vedoucího organizace ve školství), tak společnosti (vzdělanost populace - regionální, česká i evropská dimenze). Posluchač dále získá přehled o základních formách hospodaření vzdělávacích institucí. Sleduje problematiku finančních toků ve školství, druhy prostředků, efektivnost, kvalifikace, kompetence pro řízení jednotlivých procesů ve vzdělávání (kompetence v oblasti uplatňování práva, ekonomiky, organizace pedagogického procesu ve škole, případně i mimoškolních činnostech). Následuje seznámení s podstatou ekonomické efektivnosti vzdělávání, včetně otázek měřitelnosti výsledků, návratnosti vložených prostředků atp. Těžištěm je rozbor procesů financování škol a školských zařízení, dále jednotlivých rozhodujících vlivů na ekonomiku vzdělávání - požadavky na kvalifikaci a základní kompetence, problematiku inovace a specializace v oblasti obsahu a řízení vzdělávání. Studující se dále seznámí s konkrétními informacemi o formách hospodaření a financování vzdělávacích institucí, s odlišnostmi vyplývajícími z jejich právního postavení (škol a školských zařízení zřizovaných státem - MŠMT, kraji a obcemi, zřizovateli soukromých a církevních škol a školských zařízení). Seznámí se základními postupy v oblasti tvorby a realizace rozpočtu, vytváření rozpočtových fondů a možnostmi jejich čerpání, praxí v oblasti účetnictví, nakládání a hospodaření s majetkem, zásadami inventarizace, dále s formami uplatňovaných druhů hospodářských činností, jak hlavní, tak doplňkovou, s otázkami kontrolní činnosti v jednotlivých úrovních, problematikou hodnocení jednotlivých činností a výkaznictví. Cílem předmětu je získat základní orientaci a přehled o nejběžnějších ekonomických souvislostech řízení vzdělávacích procesů uplatňovaných u škol a školských zařízení dle příslušných typů, se zřetelem na odpovědnost těchto institucí vyplývající z platných zákonů a norem; získat základ pro uplatňování předpokládaných kompetencí pracovníka odpovědného za řízení školy, školského zařízení rovněž v oblasti ekonomiky vzdělávání.

Přístup ke studiu: Obsah předmětu je zaměřen na výklad pojmosloví vzdělávání a ekonomiky, tj. vzdělávací cíle vyspělých zemí, evropského společenství i programové záměry českého prostředí a na ekonomické cíle, které směřují k vybudování integrující společnosti, která poskytuje rovné příležitosti přístupu ke kvalitnímu učení v průběhu celého života všem lidem, a v níž je vzdělávání založené především na potřebách a požadavcích jednotlivců; k přizpůsobování nabídky vzdělávání a organizace výdělečně činného života tak, aby se lidé mohli učit v průběhu celého života a mohli si plánovat, jak kombinovat učení, práci a rodinný život. Zdůrazňují se přitom dva stejně důležité úkoly v oblasti vzdělávání: podporovat aktivní občanství a podporovat zaměstnatelnost.

Klíčové pojmy:

Ekonomie ve vzdělávání. Ekonomika školství. Výdaje na školství, výdaje na vzdělání/vzdělávání, výdaje na žáka/studenta. Efektivnost vzdělávání. Finanční toky ve školství. Normativ na žáka/studenta. Rozpočet školy, rozpočtové kapitoly. Rozpočet FKSP a ostatních fondů. Investiční a neinvestiční prostředky. Hlavní a doplňková, resp. jiná činnost školy. Majetek, hospodaření s majetkem, účtování majetku. Inventarizace. Veřejné zakázky. Účetnictví příspěvkových organizací, účetní rozvaha, účetní doklady, účtová osnova, účetní rozvrh, účetní knihy, rozbory hospodaření. Vnitřní organizační směrnice. Finanční kontrola. Výroční zpráva o hospodaření. Vzdělávací programy EU, ČR; Rámcový vzdělávací program (RVP); Vzdělávací program školy (ŠVP). Systémy managementu jakosti. Evaluace a autoevaluace v oblasti hospodaření školy.

Požadavky:

Aktivní účast ve výuce.

Splnění testu znalostí.

Osnova přednášek:
Osnova cvičení:
Cíle studia:

Cílem předmětu je podat posluchačům nejnovější informace o vzájemných vazbách a vlivech mezi procesem vzdělávání a ekonomikou (v celostátní a s přihlédnutím k mezinárodní rovině, v regionální a místní úrovni). Podstatou je pochopení vlivů na ekonomickou efektivnost vzdělávání z hlediska jak jednotlivce (studujícího), jeho budoucího uplatnění (v pozici pedagoga, zaměstnavatele, vedoucího organizace ve školství), tak společnosti (vzdělanost populace - regionální, česká i evropská dimenze).

Přístup ke studiu: Obsah předmětu je zaměřen na výklad pojmosloví vzdělávání a ekonomiky, tj. vzdělávací cíle vyspělých zemí, evropského společenství i programové záměry českého prostředí a na ekonomické cíle, které směřují k vybudování integrující společnosti, která poskytuje rovné příležitosti přístupu ke kvalitnímu učení v průběhu celého života všem lidem, a v níž je vzdělávání založené především na potřebách a požadavcích jednotlivců; k přizpůsobování nabídky vzdělávání a organizace výdělečně činného života tak, aby se lidé mohli učit v průběhu celého života a mohli si plánovat, jak kombinovat učení, práci a rodinný život. Zdůrazňují se přitom dva stejně důležité úkoly v oblasti vzdělávání: podporovat aktivní občanství a podporovat zaměstnatelnost.

Studijní materiály:

Studenti kromě odborné literatury dostupné v knihovnách mohou využít CD-ROM s tezemi obsahu předmětu doplněný otázkami a úkoly k samostatné přípravě a práci s učebním materiálem. Dále aktuálně doplňované texty a studijní opory na intranetu MÚVS.

Odborná literatura:

-Kocourek, J.; Trylč, L. Mzda, plat a jiné formy odměňování za práci v ČR. Olomouc: ANAG, 2003.

-Podhorský, J.; Svobodová, J. Účetnictví příspěvkových organizací. Olomouc: ANAG, 2003.

-Růžičková, R. Neziskové organizace, vznik, účetnictví, daně. Olomouc: ANAG, 2003.

-Bauer, D., Plesnivý, P., Svatošová, J. Zákon o účetnictví s komentářem 2005. Olomouc: ANAG 5/2005, 128 s.

-Benda, V., L. Pitner, L. Daň z přidané hodnoty s komentářem podle právního stavu k 1. 7. 2005. Olomouc: ANAG, 7/2005, 384 s.

-Bittner, I. a kol. Spisová a archivní služba ve státní správě, samosprávě a v podnikatelské sféře (3.akt. vyd. k 1.6.2005). Linde, 7/2005, 310 s.

-Dědek, O. Průvodce ekonomickými ukazateli - Jak porozumět ekonomii. Scientia, 10/2004, 248 s.

-Strukturální fondy Evropské unie. http://www.msmt.cz; http://www.strukturalni-fondy.cz

-Evropský sociální fond. http://www.esfcr.cz

-Fischer, W.A.; Schratz, M. Vedení a rozvoj školy. Brno: Paido, 1993

-Hindls, Holman, Hronová a kol. Ekonomický slovník. C.H. Beck, 2004, 519 s.

-Kinšt, J. Rozpočtová skladba a praktické příklady od 1. 1. 2007. Olomouc: ANAG, 2006, 280 s.

-Kolektiv. Na počátku tisíciletí. Výroční zpráva MŠMT o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy za rok 2000. Ústav pro informace ve vzdělávání. Praha: 2002

-Memorandum o celoživotním učení. Materiál Evropské komise, 2000.

-Metodické pokyny, směrnice MŠMT pro ekonomickou oblast.

-Milkovich, G.T.; Boudreau, J.W. Řízení lidských zdrojů. Praha: GRADA, 1993.

-Motyčková, P. Kategorizace práce. ASPI, 6/2005, 80 s.

-Navrátilová, J.; Polák, P.; Šrámková, Truksová, M. a kol. Průvodce rokem ředitele školy, včetně vzorů používaných dokumentů a CD-ROM. Aktualizované vydání 2005. Olomouc: ANAG, 2005, 2006.

-Národní program rozvoje vzdělávání v ČR (tzv. Bílá kniha). Praha: MŠMT, 2001.

-Novotný, P. Pokladna, vedení a účtování v podvojném i jednoduchém účetnictví. Praha: GRADA, 2003. Kolektiv: Vedení školy, Praha: RAABE, 2003.

-Pilátová, J., Pilát, T. Pokladna - její organizace a vedení 2005. Olomouc: ANAG 5/2005, 112 s.

-Podhorský, J.; Svobodová,J. Praktický průvodce směrnicemi pro územní samosprávné celky, příspěvkové organizace a organizační složky státu. Olomouc: ANAG, 2003.

-Rýdl, K. Cesta k autonomní škole. Praha: STROM, 1996.

-Sechterová, J. Průvodce zákonem o veřejných zakázkách. Polygon, 2005, váz., 336 s.

-Šubrt, B. a kol. Abeceda mzdové účetní. Olomouc: ANAG 1/2005, 472 s.

-Šubrt, B. Inspekce práce a jiné kontroly zaměstnavatelů. Olomouc: ANAG, 2006. 200 s.

- Šubrt, B. Bezpečnost a ochrana zdraví při práci 2006. Olomouc: ANAG, 2006, 660 s.

-Valenta, J. Školské zákony s komentářem a prováděcí předpisy k 23. 2. 2005 + CD-ROM. Olomouc: ANAG, 3/2005, 416 s.

-Vilamová, Š. Jak získat finanční zdroje EU. Grada Publishing, 3/2004, 196 s.

-Výroční zprávy MŠMT za jednotlivá období.

-Webové stránky MŠMT: www.msmt.cz - Ekonomika školství, Přehled školských předpisů¨

-Školská legislativa k hodnocení činnosti škol, včetně ekonomických činností (školský zákon, vyhláška 15/2005 Sb.¨

-Normy managementu kvality, jakosti: ISO a IWA.

Poznámka:
Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 9. 7. 2012
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet1942606.html