Design and Implementation of Users Interfaces
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
XE39NUR | Z,ZK | 4 | 2+2s |
- Předmět je náhradou za:
- Design and Implementation of Users Interfaces (XE36NUR)
- Přednášející:
- Pavel Slavík (gar.), Adam Sporka
- Cvičící:
- Pavel Slavík (gar.), Adam Sporka
- Předmět zajišťuje:
- katedra počítačové grafiky a interakce
- Anotace:
-
Students will get acquainted with the theory of human-computer
communication and interaction (formal description of user interfaces,
formal user models, the fundamentals of perception, cognition, and
user information evaluation).
- Požadavky:
- Osnova přednášek:
-
1. Definition of the term „user interface“, examples of bad designs of UI
2. Various levels of inputs and outputs (user skills, way of interaction)
3. Theory of HCI (descriptive, predictive theory, Norman gulfs etc.)
4. Cognitive aspects of UI design, information processing in human brain, human memory structure
5. Parameters of human perception, limitations, their application in UI design
6. User model, conceptual model of UI
7. Formal methods of dialogue description (grammars, state diagrams)
8. Software tools for UI specification
9. Cycles of UI design, user support in the framework of UI (error handling)
10. Statistical methods of UI evaluation
11. Special methods of UI testing (GOMS, KLM,..)
12. Special UIs (agent based, mobile,..)
13. Intelligent UI
14. Standardization of UI
- Osnova cvičení:
-
. Semestral project assignement
2. Semestral project assignement
3. Consultations to semestral project
4. Consultations to semestral project
5. Consultations to semestral project
6. Consultations to semestral project
7. Checkpoint of semestral project
8. Consultations to semestral project
9. Consultations to semestral project
10. Consultations to semestral project
11. Consultations to semestral project
12. Semestral project presentation
13. Semestral project presentation
14. Semestral project assessment
- Cíle studia:
-
Students will get acquainted with the theory of human-
- Studijní materiály:
-
1.Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7.
2.Žára, J., Beneš, B., Sochor, J., Felkel, P. Moderní počítačová grafika (2. vydání). Praha: Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0454-0.
3.Shneiderman, B., Plaisant, C. Designing the User Interface: Strategies for Effective Human-Computer Interaction (4th Edition). Addison Wesley, 2004. ISBN 0321197860.
4.Nielsen, J. Usability Engineering. Morgan Kaufmann, 1993. ISBN0125184069.
5.Preece, J., Rogers, Y., Sharp, H., Benyon, D., Holland, S., Carey, T. Human-Computer Interaction: Concepts And Design. Addison Wesley, 1994. ISBN 0201627698.
6. Kuniavsky, M. Observing the User Experience: A Practitioner's Guide to User Research. Morgan Kaufmann, 2003. ISBN 1558609237.
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Computer Science and Engineering (povinně volitelný předmět)