Psychologie v HCI
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
A4M39PUR | KZ | 4 | 2+2s | česky |
- Přednášející:
- Zdeněk Míkovec (gar.), Jakub Franc (gar.)
- Cvičící:
- Zdeněk Míkovec (gar.), Jakub Franc (gar.)
- Předmět zajišťuje:
- katedra počítačové grafiky a interakce
- Anotace:
-
Co předmět dá studentům
- přehled o poznatcích psychologie aplikovatelných v HCI
- schopnost navrhovat interaktivní softwarové systémy s ohledem na psychologické charakteristiky uživatele
- schopnost využívat aplikovaných výzkumných metod pro identifikaci uživatelských potřeb
- Požadavky:
- Osnova přednášek:
-
1. Využití psychologie v rámci HCI (mezioborový přístup, kognitivní věda, příklady z praxe)
2. Uživatelský výzkum (základní principy sběru uživatelských dat, výzkumné strategie)
3. Uživatelský výzkum (metody sběru uživatelských dat a jejich interpretace)
4. Uživatelský výzkum (techniky sběru uživatelských dat, neverbální komunikace, moderování testování)
5. Reprezentace uživatelských dat (techniky modelování uživatele, využití persón v praxi)
6. Úvod do kognitivní psychologie a její dílčí témata (paměťové procesy, pozornost, CLT - teorie kognitivní zátěže)
7. Dílčí témata kognitivní psychologie (koncept „flow“, kognitivní styly, mentální reprezentace)
8. Orientace v prostoru (kognitivní mapy, teorie prostorového vnímání)
9. Vizuální vnímání (základní principy, fyziologie vnímání, propojení s ostatními psychickými procesy)
10. Vizuální vnímání (konekcionistický přístup, Gestalt zákony, selektivita vnímání)
11. Vyšší psychické procesy (učení, myšlení, řeč, jazyk)
12. Afektivní procesy a estetika
13. Ergonomie, stres
- Osnova cvičení:
-
1. Příprava výzkumných témat
2. Příprava výzkumného projektu pro práci ve cvičení
3. Nácvik dotazníkového šetření
4. Nácvik rozhovorů
5. Nácvik rozhovorů
6.-13. Intenzivní nácvik psychologických dovedností formou sebezkušenostních cvičení (bloky 4x 3 hodiny)
- Cíle studia:
-
Prohlubuje znalosti a dovednosti studentů oboru PGI (Počítačová grafika a interakce) v oblasti návrhu a testování uživatelské interakce.
Nejužší vztah má k předmětům:
- magistr: NUR, SUR
- bakalář: TUR, PDA
Studentům ostatních oborů OI a jiných studijních programů nabízí získání znalostí a dovedností v oblasti uživatelského výzkumu a kognitivní psychologie nezbytných pro správný návrh interakce uživatele s vyvíjeným produktem
Doplňuje se s předmětem „Kognitivní systémy“ (Vavrečka)
- Studijní materiály:
-
[1] Ware C. Visual Thinking for Design, Morgan Kaufmann, 2008
[2] Kuniavski M. Observing the User Experience, Morgan Kaufmann, 2003
[3] Sternberg R. Kognitivní psychologie, Portál, 2002
- Poznámka:
-
Humanitní. Další informace o předmětu (včetně podmínek pro udělení klasifikovaného zápočtu) najdete na webové stránce http://amun.felk.cvut.cz/39pur/
- Rozvrh na zimní semestr 2011/2012:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2011/2012:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: