Logo ČVUT
Loading...
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2011/2012

3D modelování a virtuální realita

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
AD7B39MVR Z,ZK 6 14+6c česky
Podmínkou zápisu předmětu je dřívější úspěšné absolvování předmětů:
Lineární algebra (AD7B01LAG)
Algoritmizace (AD7B36ALG)
Přednášející:
Cvičící:
Předmět zajišťuje:
katedra počítačové grafiky a interakce
Anotace:

Absolventi předmětu získají přehled o základních postupech při modelování objektů a prostorových scén. Na prakticky zaměřených cvičeních se za pomoci jazyka VRML/X3D naučí vytvářet jednoduché, avšak interaktivní a pohyblivé objekty v prostoru, pořizovat panoramata pro virtuální prostředí a propojovat prvky virtuální reality s dalšími částmi webových stránek. Přednášky obsahují nejprve úvod do modelování prostorových objektů a scén. Dále podrobněji seznamují se základními i pokročilými vlastnostmi jazyka VRML/X3D. Přehledově je uveden skriptovací jazyk JavaScript používaný pro složitější interakce. Mezi další probíraná témata patří panoramatické fotografie a víceuživatelská virtuální realita.

Požadavky:

Před tímto předmětem je vhodné absolvovat 36KAM (Konstrukce a modelování).

Webové stránky předmětu Y36MVR jsou na adrese:

http://service.felk.cvut.cz/courses/Y36MVR/

Osnova přednášek:

1. Souřadnicové systémy a transformace

2. Hraniční reprezentace prostorových objektů

3. Struktura prostorové scény, vlastnosti kamery

4. Barvy a světlo ve 3D

5. Modelování statické scény ve VRML/X3D

6. Násobné instance, vlastní prototypy

7. Efektivita dat VRML/X3D, import z jiných programů

8. Manipulace, interakce a animace

9. Využití jazyka JavaScript pro složitější interakce

10. Panoramatická reprezentace 3D scény a objektů

11. Další systémy pro prezentaci 3D dat (Viewpoint)

12. Víceuživatelská virtuální realita

13. Pokročilé aplikace využívající virtuální realitu

14. REZERVA

Osnova cvičení:

1. Seznámení se semestrálními úlohami, výběr témat

2. Modelování samostatných objektů pomocí 3D Studia Max

3. Pokročilé modelování (NURBS)

4. Modelování s využitím barev, textur, světla a dalších efektů

5. Strukturovaná scéna, násobné instance

6. Export scény do VRML, uspořádání objektů ve scéně

7. Efektivita, LOD

8. Práce s billboardy

9. Interaktivní techniky ve VRML/X3D

10. Animace ve VRML/X3D

11. Dynamické akce s pomocí JavaScriptu

12. Vytváření panoramat

13. Spolupráce prohlížečů VR a dalších webových aplikací

14. Zápočet

Cíle studia:

Naučit metody a algoritmy používané v oblasti virtuální reality. Získat

praktické zkušenosti s tvorbou a prezentací interaktivních virtuálních

světů ve webovém prostředí.

Studijní materiály:

1. Žára, J., VRML 97 - Laskavý průvodce virtuálními světy. Computer Press, Brno, 1999. ISBN: 80-7226-143-6.

2. Žára, J., Jazyky pro popis virtuální reality. Skripta ČVUT, Praha, 2000.

3. Hartman, J., Wernecke, J., The VRML 2.0 Handbook. Addison-Wesley, 1996, ISBN: 0-201-47944-3.

Poznámka:
Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 9. 7. 2012
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet1400806.html