Programování grafiky
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
A4B39PGR | Z,ZK | 6 | 2+2c | česky |
- Předmět nesmí být zapsán současně s:
- Programování grafiky (A7B39PGR)
Počítačová grafika (BI-PGR)
Základy počítačové grafiky (X39ZPG)
Programování grafiky (Y39PGR) - Přednášející:
- Petr Felkel (gar.)
- Cvičící:
- Jaroslav Sloup, Petr Felkel (gar.), Tomáš Barák, Miroslav Mikšík
- Předmět zajišťuje:
- katedra počítačové grafiky a interakce
- Anotace:
-
K vykreslování věrných obrázků trojrozměrných scén se používají grafické knihovny. Cílem předmětu je seznámit studenty s aplikačním grafickým rozhraním pro 3D grafiku a naučit je programovat jednoduché interaktivní grafické aplikace. Výklad pokrývá základní principy počítačové grafiky (zobrazovací řetězec, souřadnicové systémy a transformace, osvětlování, práci s texturami, pohyb kamery, interakci) i pokročilé modelovací a osvětlovací techniky. Cvičení jsou zaměřena na řešení typových úloh a semestrálních projektů. Důraz je kladen na získání praktických zkušeností s konkrétní grafickou knihovnou - OpenGL
- Požadavky:
-
Programování v jazyce C/C++, lineární algebra.
- Osnova přednášek:
-
1. Grafická rozhraní a jejich standardizace, knihovny OpenGL a GLUT.
2. Grafické elementy a jejich atributy.
3. Euklidovský prostor, souřadnicové systémy a transformace.
4. Struktura scény a její reprezentace, display listy.
5. Barva a světlo v počítačové grafice.
6. Textury, mapování a filtrování textur.
7. Vstupní operace a jejich implementace.
8. Zobrazovací řetězec, videopaměť a operace s fragmenty.
9. Míchání obrazů, průhlednost, antialiasing a efekt mlhy.
10. Modelování křivek a ploch I.
11. Modelování křivek a ploch II.
12. Geometrické modelování.
13. Zobrazování vědecko-technických dat.
- Osnova cvičení:
-
1. Úvod, semestrální projekt, překlad úloh, ukázky hotových projektů.
2. Knihovna GLUT. Výběr zadání samostatného semestrálního projektu.
3. Grafické elementy OpenGL - řešení úloh.
4. Transformace v OpenGL - řešení úloh.
5. Světla a materiály v OpenGL - řešení úloh.
6. Graf scény a display listy - řešení úloh.
7. Konzultace, samostatná práce na projektu doma (posouvá se dle odpadajícího týdne)
8. Konzultace, samostatná práce na projektu.
9. Kontrola vybraných částí projektu.
10. Textury v OpenGL - řešení úloh.
11. Křivky a plochy, selekce - řešení úloh.
12. Odevzdání semestrálních projektů.
13. Rychlá prezentace a volba nejlepších projektů. Zápočet.
- Cíle studia:
-
Studenti se naučí programovat jednoduché interaktivní 3D grafické aplikace (např. hry, vizualizace,...). Dokáží navrhnout a vytvořit prostorovou scénu, přidat textury imitující geometrické detaily a materiály (např. povrch stěny, dřevo, oblohu) a nastavit osvětlení. Zároveň se seznámí se základními pojmy a principy používanými v počítačové grafice, jako jsou např. zobrazovací řetězec (postup zobrazování scény), geometrické transformace, osvětlovací model, atd. Získají znalosti, které jim usnadní orientaci v oblasti počítačové grafiky a stanou se slušnými základy nezbytnými pro profesionální růst, například při programování grafických karet (GPU) a animací.
- Studijní materiály:
-
1. Žára, J., Beneš, B. Sochor, J., Felkel, P: Moderní počítačová grafika -
kompletní průvodce metodami 2D a 3D grafiky, Computer Press, Brno, 2004.
2. Shreiner, D., Woo, M., Neider, J., Davis, T.: OpenGL. Průvodce programátora,
Computer Press, Brno, 2006 (český překlad Redbooku 2.0 - verze 1.1 existuje volně v
pdf)
3. Hudec, B., Felkel, P : Základy počítačové grafiky, Vydavatelství ČVUT, Praha,
2007.
- Poznámka:
-
Stránky předmětu: http://service.felk.cvut.cz/courses/A7B39PGR/ ...
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: