Objektově orientovaný návrh softwaru
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
Y36OOD | KZ | 4 | 2+2s | česky |
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra počítačů
- Anotace:
-
Předmět je určen pro bakaláře profilující se v oboru výpočetní technika - softwarové inženýrství. Studenti mají získat teoretické znalosti a praktické zkušenosti spojené s objektově orientovaným návrhem a tvorbou softwaru. Student má pochopit proces přechodu od analýzy softwarového systému k jeho návrhu na základě principů spojených s tvorbou případů užití systému (use case model) a následnou aplikací GRASP a GoF vzorů v navrhovaném softwaru. Studenti si nabyté teoretické znalosti, postupy a techniky prakticky procvičí na cvičeních, kde se používají nástroje IBM Rational Software Architect a Requisite Pro.
- Požadavky:
- Osnova přednášek:
-
1. Úvod do SI, (OMG) UML, (OMG) MDA, motivační příklad - tvorba SW: analýza, návrh, implementace
2. Přehled nástrojů pro podporu procesů SI - s důrazem na komplexnost řešení IBM
3. Úvod a přehled nástrojů Requisite Pro a SW Architect - dodávané studijní materiály, orientace v problematice, provázanost a funkčnost; podpora MDA
4. Tvorba případů užití - Use Case (A. Cockburn UC style); od analýzy případů užití k návrhu; transformace modelu MDA PIM na PSM
5. Vizualizace případů užití - diagramy aktivity UML, scénáře (sequence diagrams) a diagramy komunikace
6. Architektura SW - metodika UP, artefakty SS a SAD, základní principy; diagramy balíků UML (package diagrams), diagramy komponent s nasazení (komponent diagrams, deployment diagrams) - logická a fyzická architektura, MDA PSM
7. Pokročilé principy architektury SW - strukturální vzory (vrstvy), TechMem, FacTab
8. OOD objektově-orientovaný návrh, dynamický návrh SW - GRASP vzory I.
9. Systematický přístup v návrhu SW: GoF vzory I., MDA PSM, kód
10. GoF vzory II. - aplikace UML, refaktorizace, TDD
11. GRASP vzory II. - východisko pro návrhové vzory - podstata principu
12. Téma podle zájmu z výběru
13. Závěrečný test
14. Rezerva
- Osnova cvičení:
-
1. Úvod, motivace, zdroje, studijní materiály, seznámení s prostředím, organizace, podmínky
2. Různé zdroje: výrobci produktů, CASE nástroje UML; zadání SP
3. IBM Rational nástroje - integrace, spolupráce, instalace, úvod do nástrojů IBM
4. Řešení problému případů užití, zadání vypracování případů užití; použití IBM Rational Requisite Pro
5. Diskuse řešení vypracování případů užití, společné řešení problémů. Vizualizace případů užití - diagramy aktivit, komunikací, sekvencí, zadání problému, vizualizace případů užití; Requisite Pro a jeho vazba na SW Architect
6. Diskuse vizualizace případů užití, řešení problému architektury - logická a fyzická architektura SW systému: diagramy balíků, komponent a nasazení UML, zadání architektury; základní prvky nástroje SW Architect
7. Téma: architektonické vzory - vrstvy (layered architecture), vzor Technical Memo, Architectural Factor Table, Decision summaries in SAD
8. Téma: přechod od analýzy k návrhu na základě modelování dynamiky - GRASP vzory I
9. Téma: aplikace základních GoF vzorů ve vývoji SW
10. Téma: Pokročilé GRASP vzory - pozadí vzorů
11. Téma: Pokročilé GoF vzory - aplikace na problémech
12. Téma: testování funkčnosti - TDD, refaktorizační vzory
13. Téma: závěrečné prezentace projektu, oponentury, bodování, zápočty
14. Rezerva
- Cíle studia:
- Studijní materiály:
-
Larman: Applying UML and Patterns:
An Introduction to Object-Oriented Analysis and Design and the Unified Process. Prentice-Hall.
- Poznámka:
-
Volitelný předmět
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Softwarové inženýrství (volitelný předmět odborný)
- Web a multimedia (volitelný předmět odborný)
- Manažerská informatika (volitelný předmět odborný)
- Inteligentní systémy (volitelný předmět odborný)