Logo ČVUT
Loading...
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2011/2012

Objektově orientovaný návrh softwaru

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
Y36OOD KZ 4 2+2s česky
Přednášející:
Cvičící:
Předmět zajišťuje:
katedra počítačů
Anotace:

Předmět je určen pro bakaláře profilující se v oboru výpočetní technika - softwarové inženýrství. Studenti mají získat teoretické znalosti a praktické zkušenosti spojené s objektově orientovaným návrhem a tvorbou softwaru. Student má pochopit proces přechodu od analýzy softwarového systému k jeho návrhu na základě principů spojených s tvorbou případů užití systému (use case model) a následnou aplikací GRASP a GoF vzorů v navrhovaném softwaru. Studenti si nabyté teoretické znalosti, postupy a techniky prakticky procvičí na cvičeních, kde se používají nástroje IBM Rational Software Architect a Requisite Pro.

Požadavky:

http://ocw.cvut.cz/moodle/course/view.php?id=62

Osnova přednášek:

1. Úvod do SI, (OMG) UML, (OMG) MDA, motivační příklad - tvorba SW: analýza, návrh, implementace

2. Přehled nástrojů pro podporu procesů SI - s důrazem na komplexnost řešení IBM

3. Úvod a přehled nástrojů Requisite Pro a SW Architect - dodávané studijní materiály, orientace v problematice, provázanost a funkčnost; podpora MDA

4. Tvorba případů užití - Use Case (A. Cockburn UC style); od analýzy případů užití k návrhu; transformace modelu MDA PIM na PSM

5. Vizualizace případů užití - diagramy aktivity UML, scénáře (sequence diagrams) a diagramy komunikace

6. Architektura SW - metodika UP, artefakty SS a SAD, základní principy; diagramy balíků UML (package diagrams), diagramy komponent s nasazení (komponent diagrams, deployment diagrams) - logická a fyzická architektura, MDA PSM

7. Pokročilé principy architektury SW - strukturální vzory (vrstvy), TechMem, FacTab

8. OOD objektově-orientovaný návrh, dynamický návrh SW - GRASP vzory I.

9. Systematický přístup v návrhu SW: GoF vzory I., MDA PSM, kód

10. GoF vzory II. - aplikace UML, refaktorizace, TDD

11. GRASP vzory II. - východisko pro návrhové vzory - podstata principu

12. Téma podle zájmu z výběru

13. Závěrečný test

14. Rezerva

Osnova cvičení:

1. Úvod, motivace, zdroje, studijní materiály, seznámení s prostředím, organizace, podmínky

2. Různé zdroje: výrobci produktů, CASE nástroje UML; zadání SP

3. IBM Rational nástroje - integrace, spolupráce, instalace, úvod do nástrojů IBM

4. Řešení problému případů užití, zadání vypracování případů užití; použití IBM Rational Requisite Pro

5. Diskuse řešení vypracování případů užití, společné řešení problémů. Vizualizace případů užití - diagramy aktivit, komunikací, sekvencí, zadání problému, vizualizace případů užití; Requisite Pro a jeho vazba na SW Architect

6. Diskuse vizualizace případů užití, řešení problému architektury - logická a fyzická architektura SW systému: diagramy balíků, komponent a nasazení UML, zadání architektury; základní prvky nástroje SW Architect

7. Téma: architektonické vzory - vrstvy (layered architecture), vzor Technical Memo, Architectural Factor Table, Decision summaries in SAD

8. Téma: přechod od analýzy k návrhu na základě modelování dynamiky - GRASP vzory I

9. Téma: aplikace základních GoF vzorů ve vývoji SW

10. Téma: Pokročilé GRASP vzory - pozadí vzorů

11. Téma: Pokročilé GoF vzory - aplikace na problémech

12. Téma: testování funkčnosti - TDD, refaktorizační vzory

13. Téma: závěrečné prezentace projektu, oponentury, bodování, zápočty

14. Rezerva

Cíle studia:
Studijní materiály:

Larman: Applying UML and Patterns:

An Introduction to Object-Oriented Analysis and Design and the Unified Process. Prentice-Hall.

Poznámka:

Volitelný předmět

Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 9. 7. 2012
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet12411404.html