Programování grafiky
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah |
---|---|---|---|
YD36PGR | Z,ZK | 4 | 14+6s |
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra počítačů
- Anotace:
-
K vykreslování věrných obrázků trojrozměrné scény se používají grafické knihovny. Cílem předmětu je seznámit studenty s aplikačním grafickým rozhraním pro 3D grafiku a naučit je programovat jednoduché grafické aplikace. Výklad pokrývá základní stavební kameny (zobrazovací řetězec, souřadné systémy a transformace, osvětlování, práci s texturami, pohyb kamery, interakce) i pokročilé modelovací a osvětlovací techniky. Cvičení probíhá v počítačové laboratoři. Důraz je kladen na získání praktických zkušeností s konkrétní knihovnou (např. OpenGL, DirectX).
- Požadavky:
-
Programování v jazyce C/C++, lineární algebra.
- Osnova přednášek:
-
1. Grafická rozhraní a jejich standardizace, knihovna OpenGL
2. Grafické elementy a jejich atributy
3. Euklidovský prostor, souřadnicové systémy, transformace
4. Struktura scény, D-list
5. Barva a světlo v počítačové grafice
6. Textury a mapování textur
7. Vstupní operace a jejich implementace
8. Zobrazovací řetězec a videopaměť, operace s fragmenty
9. Míchání obrazů, průhlednost, antialiasing a efekt mlhy
10. Modelování křivek a ploch I
11. Modelování křivek a ploch II
12. Geometrické modelování
13. Zobrazování vědecko-technických dat
- Osnova cvičení:
-
1. Úvod, semestrální práce, překlad úloh, ukázky hotových prací
2. Knihovna GLUT. Výběr zadání samostatné úlohy.
3. Grafické elementy OpenGL (řešení úloh za body)
4. Transformace v OpenGL (řešení úloh za body)
5. Řešení samostatné úlohy - konzultace
6. Řešení samostatné úlohy (1.kontrola - části 1 a 2 - model a transformace)
7. Stínování, světla a materiály (řešení úloh za body)
8. Řešení samostatné úlohy
9. Řešení samostatné úlohy (2.kontrola - část 3 - osvětlení)
10. Pravidelně odpadne (státní svátek)
11. Textury (řešení úloh za body)
12. Odevzdání semestrálních prací (části 1 až 5)
13. Zápočet + volba nejlepších prací
- Cíle studia:
- Studijní materiály:
-
1. Žára, J., Beneš, B. Sochor, J., Felkel, P: Moderní počítačová grafika - kompletní průvodce metodami 2D a 3D grafiky, Computer Press, Brno, 2004.
2. Hudec, B. : Základy počítačové grafiky, Vydavatelství ČVUT, Praha, 2001.
3. Walnum, C.: Programujeme grafiku v Direct3D, Computer Press, Brno, 2004.
4. Foley, J., van Dam, A., Feiner, S., Hughes, J.: Computer Graphigs - Principles and Practice, 2nd ed., Reading, Addition-Wesley, 1990.
5. Watt, Watt: Advanced Animation and Rendering Techniques; Theory and Practice, Addison-Wesley, 1998
6. Angel, E.: Interactive Computer Graphics, A top-down approach With OpenGL, Addison-Wesley, 1997, ISBN 0-201-85571-2.
7. Woo, M., Neider, J., Davis, T., Shreiner, D.: OpenGL Programming Guide, third ed., Addison-Wesley, Reading, 1997.
8. ...
- Poznámka:
-
Rozsah výuky v kombinované formě studia: 14+6
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Web a multimedia (povinně volitelný předmět)