3D modelování a virtuální realita
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah |
---|---|---|---|
YD36MVR | Z,ZK | 4 | 14+6s |
- Přednášející:
- Jiří Žára (gar.)
- Cvičící:
- Jiří Žára (gar.), David Sedláček
- Předmět zajišťuje:
- katedra počítačů
- Anotace:
-
Absolventi předmětu získají přehled o základních postupech při modelování objektů a prostorových scén. Na prakticky zaměřených cvičeních se za pomoci jazyka VRML/X3D naučí vytvářet jednoduché, avšak interaktivní a pohyblivé objekty v prostoru, pořizovat panoramata pro virtuální prostředí a propojovat prvky virtuální reality s dalšími částmi webových stránek. Přednášky obsahují nejprve úvod do modelování prostorových objektů a scén. Dále podrobněji seznamují se základními i pokročilými vlastnostmi jazyka VRML/X3D. Přehledově je uveden skriptovací jazyk JavaScript používaný pro složitější interakce. Mezi další probíraná témata patří panoramatické fotografie a víceuživatelská virtuální realita.
- Požadavky:
-
Před tímto předmětem je vhodné absolvovat 36KAM (Konstrukce a modelování).
Webové stránky předmětu jsou na adrese:
- Osnova přednášek:
-
1. Souřadnicové systémy a transformace
2. Hraniční reprezentace prostorových objektů
3. Struktura prostorové scény, vlastnosti kamery
4. Barvy a světlo ve 3D
5. Modelování statické scény ve VRML/X3D
6. Násobné instance, vlastní prototypy
7. Efektivita dat VRML/X3D, import z jiných programů
8. Manipulace, interakce a animace
9. Využití jazyka JavaScript pro složitější interakce
10. Panoramatická reprezentace 3D scény a objektů
11. Další systémy pro prezentaci 3D dat (Viewpoint)
12. Víceuživatelská virtuální realita
13. Pokročilé aplikace využívající virtuální realitu
14. REZERVA
- Osnova cvičení:
-
1. Seznámení se semestrálními úlohami, výběr témat
2. Modelování samostatných objektů pomocí 3D Studia Max
3. Pokročilé modelování (NURBS)
4. Modelování s využitím barev, textur, světla a dalších efektů
5. Strukturovaná scéna, násobné instance
6. Export scény do VRML, uspořádání objektů ve scéně
7. Efektivita, LOD
8. Práce s billboardy
9. Interaktivní techniky ve VRML/X3D
10. Animace ve VRML/X3D
11. Dynamické akce s pomocí JavaScriptu
12. Vytváření panoramat
13. Spolupráce prohlížečů VR a dalších webových aplikací
14. Zápočet
- Cíle studia:
- Studijní materiály:
-
1. Žára, J., VRML 97 - Laskavý průvodce virtuálními světy. Computer Press, Brno, 1999. ISBN: 80-7226-143-6.
2. Žára, J., Jazyky pro popis virtuální reality. Skripta ČVUT, Praha, 2000.
3. Hartman, J., Wernecke, J., The VRML 2.0 Handbook. Addison-Wesley, 1996, ISBN: 0-201-47944-3.
- Poznámka:
-
Rozsah výuky v kombinované formě studia: 14+6
- Rozvrh na zimní semestr 2011/2012:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2011/2012:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Web a multimedia (povinný předmět)