Kognitivní systémy pro biomedicínské inženýrství
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah |
---|---|---|---|
X33KSB | KZ | 4 | 2+2s |
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra kybernetiky
- Anotace:
-
Cílem předmětu je seznámit studenty se strukturou a základními funkcemi
mozku, zpracování informací z receptorů. Dále je probírán význam adaptace a
učení, jejich důležitost, realizace a využití v biosystémech a technických
systémech. Zvláštní pozornost je věnována interakci těla a mozku, řízení
pohybu a inteligentnímu rozhraní člověk-stroj.
- Požadavky:
-
Podmínky udělení zápočtu: účast na cvičeních, měření, odevzdání řešené úlohy
- Osnova přednášek:
-
1. Mozek a metody jeho zkoumání
2. Procesy vnímání (zrak, sluch, čich, chuť, hmat)
3. Vidění a zrakový systém
4. Sluch, sluchový systém, řeč
5. Vědomí
6. Paměť
7. Vizuální a sluchové objekty
8. Rozpoznávání
9. Jazyk, prostor a vývoj kognitivní flexibility
10. Adaptace a učení
11. Interakce těla a mozku
12. Řízení pohybu
13. Význam, realizace a využití v biosystémech a v technických systémech
14. Inteligentní rozhraní člověk - stroj
- Osnova cvičení:
-
1. Stavba mozku
2. Funkce receptorů a procesy vnímání
3. Zpracování vizuální informace
4. Zpracování sluchové informace
5. Měření EEG v klidu
6. Měření EEG při mentální aktivitě
7. Měření EEG při pohybové aktivitě
8. Vyhodnocování naměřených dat
9. Vyhodnocování naměřených dat
10. Vyhodnocování naměřených dat
11. Realizace principů učení v biosystémech
12. Realizace principů učení v technických systémech
13. Senzomotorické funkce
14. Principy inteligentního rozhraní člověk - stroj
- Cíle studia:
- Studijní materiály:
-
[1] Novák M., Faber J., Kufudaki O.: Neuronové sítě a informační systémy
živých organismů. Grada, Praha, 1993
[2] Koukolík F.: Mozek a jeho duše. Makropulos, 1995
[3] Koukolík F.: O vztahu lidského mozku a chování. Univerzita Karlova.
Vydavatelství Karolinum, Praha, 1997
[4] Thagard P.: Úvod do kognitivní vědy: Mysl a myšlení. Portál, 2001
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: