Profesionální komunikace
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
Y04PRK | KZ | 4 | 2+1s | česky |
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra jazyků
- Anotace:
-
Odborný jazyk- mluvený a psaný projev. Dokument a jeho struktura, specifické písemné formy. Ústní prezentace, řečové a psychologické techniky. Vizuální pomůcky. Dialog, specifické formy, institucionální dialog. Logika vyjednávání, komunikační techniky. Vlastní prezentace.
- Požadavky:
-
Nejsou stanoveny.
- Osnova přednášek:
-
Komunikace obecně - sociální komunikace. Cílová skupina. Komunikace ústní a písemná. Bezprostřednost vs. zprostředkovanost. Vytyčení ústřední myšlenky (Thesis statement).
Mluvený projev bezprostřední a zprostředkovaný. Verbální a paralingvistická složka. Zákonitosti sluchového vnímání. Modulační prostředky mluveného projevu v závislosti na obsahu. Specifika zprostředkovaných projevů.
Monolog. Veřejný projev. Typy a žánry. Kompozice s využitím ústřední myšlenky. Čas, písemné podklady, zpětná vazba, nepříznivé podmínky.
Nonverbální komunikace. Komunikační zóny v závislosti na kulturních zvyklostech. Společenské a psychologické pozadí nonverbální komunikační praxe.
Psychologické techniky vůči sobě a vůči posluchači. Tréma, uvolňování. Zdvořilostní lingvistické prostředky. Neurolingvistické programování.
Dialog. Typy dialogů. Dialog neřízený. Mechanismus střídání replik. Otázky jakožto určující činitel vedení dialogu.
Dialog řízený. Zásady řízení dialogu (moderace, vedení porady). Logika, argumentace.
Vyjednávání jakožto dynamický komunikační proces. Zájmy, postoje. Technika parafrázování.
Dokument a jeho funkce - obsah a forma, konotace. Techniky tvorby dokumentu - linearizace. - Výběr a třídění myšlenek. Diagramatické metody - mind maps, idea digarams, clustering.
Odstavec dle anglosaské teorie textu. Téma a aspekt. Pravidlo jednoty a soudržnosti. Souřadně vztažené struktury v textu. Vyznačování paralelismu v textech psaných a mluvených a na vizuálních pomůckách.
Struktura dokumentu s ohledem na cílovou skupinu čtenářů a účel práce. Úvod, stať a závěr. Kanonické části vědeckého odborného textu. Bakalářská/diplomová práce, článek vs. zpráva. Dopis.
Měkké dovednosti (soft skills) v komunikační praxi.
- Osnova cvičení:
-
Odstavec: jednota a soudržnost, řídící a rozvíjející věty, užití paralelismu
Zpráva, návrh, dopis
Mluva, dech, uvolňování
Převod z písemného do mluveného projevu. Používání vizuálních pomůcek
Vedení diskusní skupiny, moderace. Nácvik vyjednávání
Zápočtové prezentace
- Cíle studia:
-
Posláním kurzu je naučit se lépe dorozumět s druhými, prohloubit vhled do mezilidských situací a podpořit otevřenost novým myšlenkám a odlišným názorům. Předmět na úrovni „být schopen aplikace.“
- Studijní materiály:
-
Svobodová, M.: Mluv, mluv, zajímáš mě. Praha, Pragoeduca 2002. Hospodářová, I.: Veřejná prezentace od A do Z. Praha, Expertis 1997Hayes N.: Základy sociální psychologie. Praha Portál 1988
Křivohlavý, J.: Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha, Svoboda 1988
Plamínek, J.: Jak řešit konflikty. Praha, Grada Publishing 2006
- Poznámka:
-
Rozsah výuky v kombinované formě studia: 0+6
Typ cvičení: s
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Softwarové inženýrství (povinný předmět)
- Web a multimedia (povinný předmět)
- Manažerská informatika (povinný předmět)
- Inteligentní systémy (povinný předmět)