Počítačové vidění pro informatiku
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
XD33PVI | Z,ZK | 4 | 14+4s | česky |
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra kybernetiky
- Anotace:
-
Budou představeny metody analýzy a zpracování digitálních obrazů pro průmysl a počítačovou grafiku. Podrobně budou probrány přístupy vhodné pro průmyslové aplikace a rekonstrukci tvaru a vzhledu scény pro počítačovou grafiku a virtuální realitu. Budou vysvětleny teoretické základy nejdůležitějších metod a ukázky jejich aplikace.
- Požadavky:
- Osnova přednášek:
-
1. Co je počítačové vidění, aplikovatelnost v průmyslu, vztah k počítačové grafice
2. Vznik obrazu, jeho získání a reprezentace
3. Předzpracování obrazu pro vizualizaci a strojové vidění
4. Metrické a topologické vlastnosti digitálního obrazu, matematická morfologie
5. Zpracování obrazu jako 2D signálu, konvoluce, filtrace
6. Detekce bodů, hran a oblastí v obraze, extrakce geometrických primitiv
7. Rozpoznávání objektů v obrazech
8. Projektivní geometrie pro počítačové vidění a počítačovou grafiku
9. Perspektivní a panoramatická kamera, matematický model a kalibrace
10. Rekonstrukce 3D tvaru objektu laserovým hloubkoměrem
11. Rekonstrukce 3D tvaru a vzhledu scény stereo viděním
12. Kombinace reálné a virtuální scény
13. Počítačové vidění + počítačová grafika = virtualizovaná realita
14. Ukázky průmyslových aplikací počítačového vidění
- Osnova cvičení:
-
Cílem cvičení je seznámit studenty s úlohami nasazení počítačového vidění v průmyslu a využití v počítačové grafice. Skupina dvou studentů řeší (1) modelovou průmyslovou úlohu a (2) úlohu rekonstrukce scény pro vizualizaci.
1. Zadání úlohy. Seznámení s pravidly. Prostředky k řešení úloh
2. Řešení modelové průmyslové úlohy
3. Řešení modelové průmyslové úlohy
4. Řešení modelové průmyslové úlohy
5. Řešení modelové průmyslové úlohy
6. Řešení modelové průmyslové úlohy
7. Odevzdání první úlohy
8. Řešení úlohy věnované rekonstrukci scény
9. Řešení úlohy věnované rekonstrukci scény
10. Řešení úlohy věnované rekonstrukci scény
11. Řešení úlohy věnované rekonstrukci scény
12. Řešení úlohy věnované rekonstrukci scény
13. Odevzdání druhé úlohy
14. Prezentace úloh formou semináře
- Cíle studia:
- Studijní materiály:
-
[1] Hlaváč, V., Šonka, M.: Počítačové vidění. Grada, Praha 1992
[2] Russ, J.C.: The image processing handbook. CRC Press, Ann Arbor, USA 1995
[3] Další informace naleznete na http://cmp.felk.cvut.cz/cmp/courses/
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Výpočetní technika - softwarové inženýrství- strukturované studium (povinně volitelný předmět)
- Výpočetní technika - systémové programování- strukturované studium (povinně volitelný předmět)
- Výpočetní technika - počítačová grafika- strukturované studium (povinně volitelný předmět)
- Výpočetní technika - počítačové sítě a internet- strukturované studium (povinně volitelný předmět)
- Výpočetní technika - projektování číslicových systémů- strukturované studium (povinně volitelný předmět)