Styk člověka s počítačem
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah |
---|---|---|---|
X36SCP | Z,ZK | 4 | 2+2c |
- Předmět je náhradou za:
- Styk člověka s počítačem (36SCP)
- Přednášející:
- Jan Schmidt
- Cvičící:
- Jan Schmidt, Demlová Uznáno
- Předmět zajišťuje:
- katedra počítačů
- Anotace:
-
Studenti jsou vedeni k uvědomění si sociálních, etických, kognitivních a psychologických problémů informační technologie. Jsou jim nabízeny možné postoje k těmto problémům zároveň s racionálními metodami návrhu, vyhodnocení a průzkumu uživatelů. Jsou tak připravováni ke spolupráci se specialisty v designu, estetice, kognitivní psychologii a dalších oborech, stejně tak jako k samostatné práci.
- Požadavky:
-
Aktivní práce na seminářích, provedení praktik (výtvarné atp. schopnosti nerozhodují). Závěrečná práce ukazující kritické myšlení a použití znalostí, postupů a hledisek nabídnutých v předmětu, obhájená u zkoušky.
- Osnova přednášek:
-
1. Design a společnost, informační design, předpoklady profesionální práce, cíl předmětu
2. Průzkum uživatelů - sběr dat, interpretativní vyhodnocení, experimenty. Etika průzkumu uživatelů
3. Prediktivní vyhodnocení
4. Lidé a software: válka nebo soužití? Souvislost s organizací práce.
5. Prospěch versus námaha uživatele. Kognitivní, paměťová, motorická zátěž. Mentální model. Konceptuální model
6. Konceptuální model: poučení z lingvistiky
7. Klasifikační systémy, doménová analýza aj. zdroje pro konceptuální model. Klasifikace v informačních systémech
8. Konstrukce příkazových a popisných jazyků
9. Optické vnímání. Vizuální prvky uživatelského rozhraní a dokumentů. Užití pro vyjádření koncept. vztahů
10. Návrh už. rozhraní z koncept. modelu. Standardy uživatelského rozhraní
11. Podpora uživatele (nápověda, příručky). Tvorba technických textů. Jazykové otázky
12. Struktura a organizace WWW systémů
13. Typografické prostředky: konotace, očekávání uživatele, tradice
14. Grafický design dokumentů
- Osnova cvičení:
-
1. Profesionální zaměření účastníků. Jaké známe analogie aplikací s jinými objekty
2. Praktika: provádění ergonomických experimentů s ovládáním pracovní stanice
3. Vyhodnocení experimentů
4. Praktika: seznámení s pilotní aplikací v roli uživatele pro analýzu a návrh v pozdějších cvičeních
5. Vyhodnocení kognitivním průchodem a heuristikou
6. Praktika: návrh ikon
7. Konceptuální model pilotní aplikace, získání pojmů z komunikačního protokolu
8. Praktika: hodnocení ikon
9. Jak vzniká klasifikace - malý příklad. Rozbor některých jevů v příkazových a popisných jazycích
10. Praktika: nastavování soustavy barev uživatelského rozhraní. Část I - seznámení se s technikou
11. Návrh okenního rozhraní pilotní aplikace z konceptuálního modelu
12. Praktika: nastavování soustavy barev uživatelského rozhraní. Část II - racionální návrh
13. Návrh osnovy technického textu za pomoci konceptuálního modelu
14. Praktika: pokus o typografický návrh
- Cíle studia:
- Studijní materiály:
-
1. Preece, J., ed.: Human-Computer Interaction. Wokingham (UK), Addison-Wesley, 1998.
- Poznámka:
-
Rozsah výuky v kombinované formě studia: 14+4
Typ cvičení: s, c
- Rozvrh na zimní semestr 2011/2012:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2011/2012:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- MVT01-Výpočetní technika - softwarové inženýrství- strukturované studium (povinný předmět zaměření, povinně volitelný předmět)
- MVT02-Výpočetní technika - systémové programování- strukturované studium (povinně volitelný předmět, povinně volitelný předmět, doporučení S2)
- MVT03-Výpočetní technika - počítačová grafika- strukturované studium (povinně volitelný předmět)
- MVT04-Výpočetní technika - počítačové sítě a internet- strukturované studium (povinně volitelný předmět)
- MVT05-Výpočetní technika - projektování číslicových systémů- strukturované studium (povinně volitelný předmět)