Logo ČVUT
Loading...
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2011/2012

Styk člověka s počítačem

Přihlášení do KOSu pro zápis předmětu Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah
X36SCP Z,ZK 4 2+2c
Předmět je náhradou za:
Styk člověka s počítačem (36SCP)
Přednášející:
Jan Schmidt
Cvičící:
Jan Schmidt, Demlová Uznáno
Předmět zajišťuje:
katedra počítačů
Anotace:

Studenti jsou vedeni k uvědomění si sociálních, etických, kognitivních a psychologických problémů informační technologie. Jsou jim nabízeny možné postoje k těmto problémům zároveň s racionálními metodami návrhu, vyhodnocení a průzkumu uživatelů. Jsou tak připravováni ke spolupráci se specialisty v designu, estetice, kognitivní psychologii a dalších oborech, stejně tak jako k samostatné práci.

Požadavky:

Aktivní práce na seminářích, provedení praktik (výtvarné atp. schopnosti nerozhodují). Závěrečná práce ukazující kritické myšlení a použití znalostí, postupů a hledisek nabídnutých v předmětu, obhájená u zkoušky.

Osnova přednášek:

1. Design a společnost, informační design, předpoklady profesionální práce, cíl předmětu

2. Průzkum uživatelů - sběr dat, interpretativní vyhodnocení, experimenty. Etika průzkumu uživatelů

3. Prediktivní vyhodnocení

4. Lidé a software: válka nebo soužití? Souvislost s organizací práce.

5. Prospěch versus námaha uživatele. Kognitivní, paměťová, motorická zátěž. Mentální model. Konceptuální model

6. Konceptuální model: poučení z lingvistiky

7. Klasifikační systémy, doménová analýza aj. zdroje pro konceptuální model. Klasifikace v informačních systémech

8. Konstrukce příkazových a popisných jazyků

9. Optické vnímání. Vizuální prvky uživatelského rozhraní a dokumentů. Užití pro vyjádření koncept. vztahů

10. Návrh už. rozhraní z koncept. modelu. Standardy uživatelského rozhraní

11. Podpora uživatele (nápověda, příručky). Tvorba technických textů. Jazykové otázky

12. Struktura a organizace WWW systémů

13. Typografické prostředky: konotace, očekávání uživatele, tradice

14. Grafický design dokumentů

Osnova cvičení:

1. Profesionální zaměření účastníků. Jaké známe analogie aplikací s jinými objekty

2. Praktika: provádění ergonomických experimentů s ovládáním pracovní stanice

3. Vyhodnocení experimentů

4. Praktika: seznámení s pilotní aplikací v roli uživatele pro analýzu a návrh v pozdějších cvičeních

5. Vyhodnocení kognitivním průchodem a heuristikou

6. Praktika: návrh ikon

7. Konceptuální model pilotní aplikace, získání pojmů z komunikačního protokolu

8. Praktika: hodnocení ikon

9. Jak vzniká klasifikace - malý příklad. Rozbor některých jevů v příkazových a popisných jazycích

10. Praktika: nastavování soustavy barev uživatelského rozhraní. Část I - seznámení se s technikou

11. Návrh okenního rozhraní pilotní aplikace z konceptuálního modelu

12. Praktika: nastavování soustavy barev uživatelského rozhraní. Část II - racionální návrh

13. Návrh osnovy technického textu za pomoci konceptuálního modelu

14. Praktika: pokus o typografický návrh

Cíle studia:
Studijní materiály:

1. Preece, J., ed.: Human-Computer Interaction. Wokingham (UK), Addison-Wesley, 1998.

Poznámka:

Rozsah výuky v kombinované formě studia: 14+4

Typ cvičení: s, c

Rozvrh na zimní semestr 2011/2012:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost KN:E-302
Schmidt J.
11:00–12:30
(přednášková par. 1)
Karlovo nám.
HW labor.
místnost KN:E-302
Schmidt J.
12:45–14:15
(přednášková par. 1
paralelka 101)

Karlovo nám.
HW labor.
St
Čt

Rozvrh na letní semestr 2011/2012:
Rozvrh není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 9. 7. 2012
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet11450504.html