Přírodovědný obraz světa
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah |
---|---|---|---|
02POS | Z,ZK | 4 | 2+2s |
- Předmět je náhradou za:
- Přírodovědný obraz světa (X02POS)
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra fyziky
- Anotace:
-
Přírodovědný obraz světa podávaný v širších souvislostech lidského poznání a kultury. Motivuje zájem o nové poznatky, nevyřešené problémy a hlubší filosofické souvislosti. Hesla: Racionalita, matematika, fyzika, prostoročas, vesmír, kvantové jevy, chaos, informace, evoluce, vývoj člověka, technika, perspektivy.
- Požadavky:
- Osnova přednášek:
-
1. Postavení člověka ve světě, jeho problémy a otázky
2. Racionální poznání, fyzika, jako základ moderní techniky
3. Vývojové etapy fyzikálního poznání, revoluce pojmů a přístupů
4. Sepětí prostoru a času v teorii relativity, paradoxy
5. Gravitace, vývoj Vesmíru, vývoj hvězd, černé díry
6. Kvantová povaha mikrosvěta, struktura látek
7. Filosofické aspekty kvantové fyziky, měření, pojetí reality
8. Subnukleární částice, kvanta polí, typy interakcí, sjednocování
9. Dynamické systémy, determinismus a nahodilost, chaos
10. Fraktály a neceločíselné dimenze, matematika a její možnosti
11. Nevratnost, asymetrie času, minulost a budoucnost
12. O entropii a informaci, toky informace a energie, teorie počítání
13. Synergetika, vytváření struktur, evoluce, možnost života
14. Věda jako součást lidské kultury, její hodnoty, perspektivy
- Osnova cvičení:
-
1. O povaze a historii lidského poznání, Filosofie a věda
2. Iracionální a pseudovědecké přístupy (psychotronika, astrologie, )
3. Mechanistická etapa přírodovědy. Přínos, úspěch, slabé stránky
4. Relativistické paradoxy (paradox času, rychlý chodec, roztočené kolo )
5. Diskuse o popularizačních knihách (Autoři kupř.: Hawking, Barrow, Weinberg, Grygar, Davis Edice: mistři věd, atp.)
6. Kvantová fyzika v technice 20. století
7. Kvantové paradoxy (EPR, Schrödingerova kočka, apod.)
8. Příklady chaotických dynamických systémů
9. Příklady fraktálů
10. O matematice v přírodovědě, její omezení
11. Přírodní věda o původu člověka, evoluce
12. Expandující vesmír a možnost života
13. Postavení pojmu informace v současné přírodovědě
14. Člověk a technika. Hrozby a nebezpečí. Lidská zodpovědnost
- Cíle studia:
- Studijní materiály:
-
[1] Doporučené popularizační články z časopisů Vesmír, Scientific American.
[2] Doporučené popularizující knihy (překlady) autorů kupř.: Barrow, Hawking, Davies, Weinberg, Grygar, atp.
[3] Brokman, J., Matsonová, K. (Ed.): Jak se věci mají. (Průvodce myšlenkami moderní vědy.) Archa, Bratislava. Edice: Mistři věd
- Poznámka:
-
Rozsah výuky v kombinované formě studia: 14+4
Typ cvičení: s
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- ZB po rozdělení do oborů - Elektronika a sdělovací technika (volitelný předměty humanitní)
- ZB po rozdělení do oborů - Kybernetika a měření (volitelný předměty humanitní)
- ZB po rozdělení do oborů - Silnoproudá elektrotechnika (volitelný předměty humanitní)
- ZB po rozdělení do oborů - Výpočetní technika (volitelný předměty humanitní)
- Silnoproudá elektrotechnika-bakalářský blok (volitelný předměty humanitní)
- Elektronika a sdělovací technika-bakalářský blok (volitelný předměty humanitní)
- Kybernetika a měření-bakalářský blok (volitelný předměty humanitní)
- Výpočetní technika-bakalářský blok (volitelný předměty humanitní)
- Společný plán pro základní blok (volitelný předměty humanitní)
- Kybernetika a měření-bakalářský blok (volitelný předměty humanitní)
- Silnoproudá elektrotechnika-bakalářský blok (volitelný předměty humanitní)
- Výpočetní technika-bakalářský blok (volitelný předměty humanitní)
- Elektronika a sdělovací technika-bakalářský blok (volitelný předměty humanitní)