Logo ČVUT
Loading...
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2011/2012

Přírodovědný obraz světa

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah
02POS Z,ZK 4 2+2s
Předmět je náhradou za:
Přírodovědný obraz světa (X02POS)
Přednášející:
Cvičící:
Předmět zajišťuje:
katedra fyziky
Anotace:

Přírodovědný obraz světa podávaný v širších souvislostech lidského poznání a kultury. Motivuje zájem o nové poznatky, nevyřešené problémy a hlubší filosofické souvislosti. Hesla: Racionalita, matematika, fyzika, prostoročas, vesmír, kvantové jevy, chaos, informace, evoluce, vývoj člověka, technika, perspektivy.

Požadavky:
Osnova přednášek:

1. Postavení člověka ve světě, jeho problémy a otázky

2. Racionální poznání, fyzika, jako základ moderní techniky

3. Vývojové etapy fyzikálního poznání, revoluce pojmů a přístupů

4. Sepětí prostoru a času v teorii relativity, paradoxy

5. Gravitace, vývoj Vesmíru, vývoj hvězd, černé díry

6. Kvantová povaha mikrosvěta, struktura látek

7. Filosofické aspekty kvantové fyziky, měření, pojetí reality

8. Subnukleární částice, kvanta polí, typy interakcí, sjednocování

9. Dynamické systémy, determinismus a nahodilost, chaos

10. Fraktály a neceločíselné dimenze, matematika a její možnosti

11. Nevratnost, asymetrie času, minulost a budoucnost

12. O entropii a informaci, toky informace a energie, teorie počítání

13. Synergetika, vytváření struktur, evoluce, možnost života

14. Věda jako součást lidské kultury, její hodnoty, perspektivy

Osnova cvičení:

1. O povaze a historii lidského poznání, Filosofie a věda

2. Iracionální a pseudovědecké přístupy (psychotronika, astrologie, )

3. Mechanistická etapa přírodovědy. Přínos, úspěch, slabé stránky

4. Relativistické paradoxy (paradox času, rychlý chodec, roztočené kolo )

5. Diskuse o popularizačních knihách (Autoři kupř.: Hawking, Barrow, Weinberg, Grygar, Davis Edice: mistři věd, atp.)

6. Kvantová fyzika v technice 20. století

7. Kvantové paradoxy (EPR, Schrödingerova kočka, apod.)

8. Příklady chaotických dynamických systémů

9. Příklady fraktálů

10. O matematice v přírodovědě, její omezení

11. Přírodní věda o původu člověka, evoluce

12. Expandující vesmír a možnost života

13. Postavení pojmu informace v současné přírodovědě

14. Člověk a technika. Hrozby a nebezpečí. Lidská zodpovědnost

Cíle studia:
Studijní materiály:

[1] Doporučené popularizační články z časopisů Vesmír, Scientific American.

[2] Doporučené popularizující knihy (překlady) autorů kupř.: Barrow, Hawking, Davies, Weinberg, Grygar, atp.

[3] Brokman, J., Matsonová, K. (Ed.): Jak se věci mají. (Průvodce myšlenkami moderní vědy.) Archa, Bratislava. Edice: Mistři věd

Poznámka:

Rozsah výuky v kombinované formě studia: 14+4

Typ cvičení: s

Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 9. 7. 2012
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet10972104.html